
Kunskap och teknik för att snabbt minska utsläppen finns redan på plats. Dessutom är samhällskostnaderna hanterbara. Det visar slutsatserna från Mistra Carbon Exit, ett åtta år långt forskningsprogram som nu presenterar sina resultat.
Forskarna konstaterar att tillgängliga tekniker kan halvera Sveriges klimatutsläpp, men att vägen mot noll kräver mer transformativa lösningar som elektrifierade industriprocesser och transporter.
– Redan idag finns det tekniker som kan halvera utsläppen. Vi har också en industri som driver på för en mer ambitiös och förutsägbar klimatpolitik, säger Lars Zetterberg, klimatexpert på IVL och programchef för Mistra Carbon Exit.
– De inser att om inte Europa utvecklar den gröna tekniken, kommer Kina och USA att göra det.

Lars Zetterberg, klimatexpert på IVL.
Byggnader, transporter och transportinfrastruktur som står för cirka 75 procent av Sveriges utsläpp har varit programmets kärnområden. Färdplaner har tagits fram för bland annat cement- och ståltillverkning, elsystemet samt bygg- och transportindustrin.
Forskarna understryker att industrin vill ställa om, och att tidiga vägval i projekten får stor effekt. Transformativ teknik innebär högre risker, vilket gör att styrmedel och incitament behöver stärkas.
Kostnaderna i konsumentledet beskrivs samtidigt som låga.
– Kostnaderna för vissa industrier blir höga. Men kostnadsökningen i konsumentledet är marginell. Till exempel kostar koldioxidneutral cement nästan dubbelt så mycket som traditionell cement, men den färdiga lägenheten behöver inte bli mer än 0,5 procent dyrare, säger Filip Johnsson, vice programchef och professor vid Chalmers.

Filip Johnsson, vice programchef och professor vid Chalmers.
Mycket av utvecklingen styrs av EU-politiken. Forskarna bedömer att den gröna omställningen kommer fortsätta trots geopolitisk oro och dessutom stärka den europeiska industrins konkurrenskraft.
“Den gröna omställningen kommer göra Europa mindre importberoende och gynna industrin. Därför är det viktigt att svenska politiker stödjer en ambitiös klimatpolitik både i EU och i Sverige”, skriver IVL i ett pressmeddelande.
– Industrins utveckling är beroende av god framförhållning och tydliga politiska direktiv. Det krävs också långsiktiga investeringar och en delad riskbild för att grön teknik ska få en utvecklingsskjuts inom både Sverige och EU, säger Filip Johnsson.
“De inser att om inte Europa utvecklar den gröna tekniken, kommer Kina och USA att göra det.”
Mistra Carbon Exit är ett åtta år långt forskningsprogram finansierat av forskningsstiftelsen Mistra. Programmet leds av IVL Svenska Miljöinstitutet och samlar forskare från bland annat Chalmers, KTH och ett stort antal industripartners.
Syfte:
Att identifiera vilka tekniska, ekonomiska och politiska åtgärder som krävs för att Sverige ska nå målet om nettonollutsläpp.
Fokusområden:
Byggnader, transporter och transportinfrastruktur – värdekedjor som står för cirka 75 % av Sveriges utsläpp.
Resultat:
Programmet har tagit fram tekniska färdplaner för cement- och ståltillverkning, elsystemet samt bygg- och transportsektorn och visar att halverade utsläpp kan nås med befintlig teknik.
Läs hela rapporten här.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.