MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Digitalisering banar väg för smartare snöröjning

Heimstaden testar ny robotiserad snöslunga på tak i Skellefteå

Cecilia Nebel

Som nyhetsjournalist och moderator med fokus på samhällsbyggnad söker jag efter det som bygger vårt samhälle starkt, idag och i framtiden. Och så drömmer jag precis som Roger om ett samhällsbyggarevent i Globen.

I Skellefteå har Heimstaden inlett ett pilotprojekt om att effektivisera snöskottningen på hustak med hjälp av robotiserad snöslunga. Ett arbete som normalt sett är både kostsamt, tidskrävande och riskfyllt. Även på vägarna testas nya innovativa grepp för att hantera snö.

Enligt en rapport från Afa Försäkring från november 2024 står fallolyckor för 33 procent av alla allvarliga arbetsplatsolyckor i Sverige, varav 13 procent är fall från höjd. För att förebygga fallolyckor i samband med snöröjning på tak rekommenderas det att använda fallskyddsanordningar och säkerhetsnät, personlig skyddsutrustning som säkerhetsselar, hjälm, skyddsglasögon och linor. Arbetsmiljöverket rekommenderar också att det är minst två personer inblandade – en person som håller linan medan den andra skottar.

Snöröjning på hög höjd
är alltså både arbetsamt, kostsamt och riskfyllt. I Skellefteå förvaltar Heimstaden idag drygt 1600 lägenheter. Vintertid kan det bli mycket snö och nu har de bestämt sig för att testa ett nytt grepp: Robotiserad snöröjning. En satsning som beräknas spara uppemot 400 000 kr men också dyrbar tid för förvaltningen.

Heimstadens robotiserade snöslunga

Projekt IceBreaker är ett samarbete mellan Heimstaden och företaget RoboService och det ska pågå fram till april 2025. Robotsnöslungan ”Yarbo” har en drifttid på cirka 4 timmar per laddning med en batterikapacitet på 38,4 Ah. Den kan hantera både torr och packad snö, vilket gör den effektiv under tuffa förhållanden

– Man kan säga att vi fick en snilleblixt när vi förstod vad roboten var kapabel till. Snöskottning på hustak är många gånger ett krävande arbete, men med den här roboten slipper vi det och kan fokusera på andra serviceuppgifter istället, säger Magnus Stenberg, fastighetsförvaltare Heimstaden Skellefteå.

Han fortsätter:
– Sen är det roligt att vara först ut med något. Oss veterligen är det ingen annan som testat detta. Med hjälp av RTK-teknologi har roboten mappat upp en noggrann positionering för att garantera säkerhet under drift och så här långt har resultatet varit lovande.

Även inom väg kommer nya innovationer för smartare snöröjning:

IoT-baserade lösningar mäter snödjupet
Projektet “IoT för smart snöröjning” har utvecklat en IoT-baserad lösning för att optimera snöröjningen i svenska kommuner. Genom att använda sensorer som mäter snödjup och andra relevanta data kan kommuner planera och genomföra snöröjning mer effektivt. Denna teknik har även väckt internationellt intresse.

iotsverige.se

Matematiska modeller prioriterar snöröjningsarbetet

Forskare vid Linköpings universitet har tagit fram en matematisk modell för att optimera snöröjningen i städer. Modellen hjälper till att bestämma i vilken ordning gator ska röjas, vilket fordon som ska användas och vilka rutter som är mest effektiva. Syftet är att minska tid och kostnader samt minimera miljöpåverkan.

liu.se

GPS och sensorer förutsäger snöfall

Företag som Svevia implementerar modern teknik som GPS och avancerade sensorer för att optimera snöröjningsarbetet. Genom att förbättra möjligheterna att förutsäga snöfall och övervaka vägförhållanden kan insatser för snöröjning och halkbekämpning planeras och genomföras mer effektivt.

svevia.se

Läs mer