
3. Malin Thorsén, Bright Planet
Malin är hållbarhetskonsult och grundare av Bright Planet. Nu har precis lanserat sin bok Att utveckla hållbara affärsmodeller med en sexstegsprocess för hur företag kan analysera och förändra sin affärsmodell i hållbar riktning. Ja, vad säger man? Super-duper-i-tiden, kanske. Läs intervjun med henne på ByggFramtid.
2. Mattias Olsson, Byggelement
Den gamle Strängbetongaren Mattias, tog officiellt över som vd för Byggelement i maj. Nu radar han upp rekordaffär efter rekordaffär. Vad ska det här sluta, undrar vi? På Betonggalan sponsrar de priset Ung&Tung, det är supercoolt. Och inne.
1. Anna Henriksson, Sverigehuset
Få är ett så starkt varumärke för sitt företag som Anna Henriksson är för Sverigehuset. Nu är de dessutom nominerade till Årets Fastighetsbolag Bostad. Förra året vann Anna, förlåt… Sverigehuset, Bengt Lindroos Pris på Betonggalan genom arkitekterna på Olsson Lyckefors. Vad gör Anna då? Jo, hon tar fram en plakett i betong som alla vinnare får från och med nu.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.