
Sveriges linjära ekonomi slösar bort enorma värden, visar rapport.
CGR-rapporten som är framtagen av RISE Research Institutes of Sweden och Circle Economy mäter hur mycket ekonomiskt värde som årligen går förlorat i Sverige på grund av linjära konsumtions- och produktionsmönster.
Totalt handlar det om ungefär 600 miljarder kronor om året — motsvarande 19 procent av det potentiella värdet i sex huvudsektorer.
En av dessa huvudsektorer är Construction — det vill säga bygg och fastighet, inklusive såväl nybyggnation som förvaltning av fastigheter.
Med andra ord: värdegapet är inte bara ett problem för konsumtionsvaror — det påverkar fundamentalt hur vi bygger, förvaltar och river våra byggnader.

Sveriges linjära ekonomi slösar bort enorma värden, visar rapport.
Enligt rapporten genererar konsumtionen inom bygg- och fastighetssektorn ungefär 855 miljarder kronor per år – hela 39 procent av detta värde går förlorat eller skapas aldrig.

Den största förlusten inträffar i samband med rivning.
Därtill finns mindre — men ändå märkbara — värdeförluster i de tidiga faserna i byggvärdekedjan (t.ex. planering, materialtillverkning), även om dessa är mindre materiellt kostsamma.
Rapporten betonar att analysen utgör en årsbild: eftersom byggnader vanligtvis används i flera decennier, betyder värdeförlusterna att de samlade förlusterna ackumuleras över tid — vilket gör ett omtag för cirkularitet än mer angeläget.
För bygg- och fastighetssektorn pekar rapporten tydligt på att risker men också på möjligheter till värdeskapande genom att förlänga livslängden på byggnader och material. Den rekommenderar att regeringar, kommuner, fastighetsbolag och byggaktörer fokuserar på:
Rapporten menar vidare att övergången till cirkulär ekonomi i bygg- och fastighetssektorn bör kombineras med policy och regelverk — exempelvis att cirkularitet värderas i offentliga upphandlingar, och att incitament skapas för att förlänga byggnaders livslängd.
Fakta: Om rapporten CGR The Value Gap: Sweden
Titel: Circularity Gap Report – The Value Gap: Sweden
År: 2025
Framtaget av:
Finansierad av:
Syfte:
Att mäta Sveriges ”värdegap” – det ekonomiska värde som går förlorat varje år på grund av linjära system, produkter och konsumtionsmönster.
Länk till rapporten.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.