Produktiviteten inom bygg och anläggning skulle kunna ökas väsentligt, anser rapportförfattare.
Sveriges behov av transportinfrastruktur växer – och med det även kostnaderna. Under de kommande tolv åren väntas investeringarna uppgå till 1 200 miljarder kronor. Samtidigt har produktiviteten i bygg- och anläggningsbranschen minskat med 4 procent på 25 år, enligt en ny rapport från Innovationsföretagen. Hade produktivitetsutvecklingen fortsatt som före nedgången, hade upp till 225 miljarder kronor kunnat frigöras.
– Det innebär att samhället går miste om stora potentiella värden, säger Fredrik Bergström, ekon. dr och rapportförfattare.
Hade produktivitetsutvecklingen fortsatt som före nedgången, hade upp till 225 miljarder kronor kunnat frigöras.
Rapporten visar att teknikkonsultbranschen under samma period ökat sin produktivitet med 40 procent – i nivå med övriga näringslivet. Bristande helhetsperspektiv, låg tillit i upphandlingar och att konsulternas kompetens inte nyttjas strategiskt lyfts som några orsaker till ineffektiviteten.
– Infrastrukturprojekten blir bara dyrare och tar längre tid. Sverige behöver tänka nytt. Det handlar inte alltid om mer resurser, utan om att få mer pang för pengarna, säger Richard Österberg, tekn. dr och analyschef på Innovationsföretagen.
Infrastrukturprojekten blir allt dyrare.
I rapporten föreslås tio reformer för att vända utvecklingen. Bland annat lyfts behovet av att:
Enligt rapporten skulle effektivare arbetssätt inte bara frigöra resurser, utan även förbättra lönsamheten i befintliga projekt. I dag visar den nationella infrastrukturplanen en negativ nettonuvärdeskvot: för varje investerad krona får samhället bara tillbaka 70 öre. Med högre produktivitet kan flera projekt bli samhällsekonomiskt lönsamma.
Källa: Innovationsföretagen
Återbruk av byggmaterial lyfts ofta som en nyckel för att vi ska klara klimatmålen, men vägen till storskalig försäljning är kantad av utmaningar. Nu undrar vi: Hur tar vi oss över hindren?
Åsa "Betongbruden" Karlström har bytt arbetsgivare. Hon saknar sin gamla bil som hon har så många minnen med. Men nu är det framåt som gäller, lite semester till och många lass betong.
Göteborgs botaniska trädgård har startat Sveriges första fröbank för vilda växter. Biologiska mångfald får ökad betydelse i planeringen av framtidens bostadsområden, stadsparker och infrastrukturprojekt.