
Bakgrunden är att plastanvändningen ökar, medan återvinningen släpar efter. För vissa typer av plastförpackningar är återvinningsgraden under tio procent.
– Det finns en stor potential i att återvinna mer av den plast som används av företagen genom så kallande stängda loopar, där plastmaterialet används i samma applikation flera gånger och på så sätt behåller en hög kvalitet, säger Alexandra Almasi, projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet i ett pressmeddelande.
PackLOOP är ett årslångt projekt som finansieras av Vinnova och ska samla ett 15-tal aktörer från tillverkare, användare, insamlare och återvinnare av plastförpackningar.
Ett mål är att skapa ett fungerande insamlingssystem för sorterade plastförpackningar från verksamheter. Projektet ska även identifiera hinder för cirkulära flöden, som logistik, beteenden och frånvaro av standarder.
Inspiration hämtas från tidigare pilotprojekt som ”Closing the loop of industrial plastics”, men PackLOOP fokuserar mer på systemdesign än teknik. En central del är att etablera ett dialognätverk där aktörer kan samverka kring en gemensam målbild för cirkulära plastförpackningar.
– För att slutna loopar ska bli standard krävs samarbete i hela värdekedjan. Genom att underlätta samarbete och dialog i förpackningsbranschen tar vi nu de första strukturerade stegen för att göra det möjligt, säger Alexandra Almasi.
Den 11 november arrangerar IVL ett seminarium i Stockholm och digitalt för att presentera projektet och bjuda in fler deltagare. På programmet står exempel från branschen, presentation av hinder och möjligheter samt diskussion om hur slutna loopar kan etableras som standard.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.