
Många företag kan komma att slippa skärpta hållbarhetsredovisningar om Omnibus går igenom, trots det tänker mmånga företag fortsätta att leverera på kraven.
EU:s föreslagna Omnibusdirektiv kan komma att minska antalet företag som omfattas av kraven i CSRD, CSDDD och EU-taxonomin med upp till 80 procent. Men en ny analys från WSP visar att detta inte bromsar företagens hållbarhetsarbete – tvärtom.
– Det handlar inte om att rapportera för rapporteringens skull, utan om att skapa affärsresiliens, säger Adnan Jahic, expert inom ESG och hållbarhet på WSP.

EU- Omnibus inte avgörande för företagens fortsatta klimatredovisning.
Många företag har redan investerat i väsentlighetsanalyser, datainsamling och åtgärdsplaner. Dessa initiativ ses inte bara som ett sätt att möta kommande regelverk, utan som värdefulla resurser i arbetet med att stärka sin konkurrenskraft.
Fyra anledningar pekas ut att fortsätta klimatarbetet – oavsett lagkrav:
Enligt en ny europeisk undersökning från Coolset – där över 250 medelstora och stora företag deltog – uppger hela 90 procent att de planerar att fortsätta med ESG-rapportering, även om kraven skulle mildras. Majoriteten uppger att de gör det för att behålla sitt strategiska övertag. Detta gäller även företag som inte längre omfattas direkt av reglerna, men påverkas av kundernas krav i värdekedjan.
– Bolag som ännu inte omfattas av kraven kan använda den här tiden till att fokusera på det verkliga hållbarhetsarbetet – och på så vis stärka sitt erbjudande och sin position på marknaden, menar Jahic.
Omnibus är ett förslag som ännu inte har klubbats igenom i gällande EU-direktiv eller nationell lagstiftning. EU har lovat en snabb beslutsprocess men lagstiftningen är omfattande och involverar flera steg på både EU- och nationell nivå.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.