
Fisksätra och Förbifarten och Åsa och Volvon.

Dagen började med att lastbilen klagade på låg nivå på kylarvätskan. Eftersom jag kör en Volvo och de är kända för att vara lite “dramaqueens” som gärna gnäller av ingen anledning alls (ofta felkoder, sällan fel på riktigt) så kollade jag nivån som faktiskt var lite låg. Jag hade ingen glykol så jag fyllde på en skvätt vatten så att nivån i alla fall hamnade på minimumnivån. Är det bara lite för lågt brukar det dessutom rätta till sig när motorn blir varm.
Jag backade under blandaren och fick mitt första lass, det skulle till Förbifarten till en del av bygget som är utanför tunnlarna. Kommer fram och stannar hos provtagaren som kollar att betongen uppfyller kundens krav. Det ser fint ut så jag kan fortsätta fram till pumpen och börja lossa. Mörkt och regnigt är det och man får vara extra försiktig när man backar trots bra lampor på bilen.
Köar mig tillbaks till fabriken där det blir ett lass till Fisksätra Centrum där det ska gjutas en platta, lossning till mastpump även där. På vägen dit blir jag omkörd av två poliser och en ambulans på uttryckning, skit också. När jag kommer ut från Södra länken vid Kaffebacken ser jag att det är en olycka i riktningen in mot stan, en buss och flera bilar är inblandade. Ropar ut information på vår komradio så att eventuella bilar på väg mot olyckan kan välja en annan väg.
Jag har knappt varit i Fisksätra så jag kör efter GPS och en kollega förklarade att jag kommer se pumpen när jag kommer fram. Det gjorde jag, men aningens för sent så jag fick vända i nästa korsning och köra tillbaks. Lossningen gick finfint och med olyckan färskt i minnet väljer jag att köra Gamla Värmdövägen istället för motorvägen tillbaka vilket förmodligen inte går nämnvärt snabbare men det känns bättre. Får sedan ett till lass till Fisksätra och därefter blir det dags för tankning och lite rast.
Efter rasten körde jag ett lass till tunnelbanebygget vid Norra stationsgatan, här blev det sprutbetong i taket till blivande spåret söderut mot Odenplan. Därefter blev det dags att spola bilen och bege sig till kiropraktorn. Jag går regelbundet både till honom och till en massageterapeut för att hålla musklerna så glada det går. De gör stor skillnad och är verkligen guld värda!

Hur ser profilen på ditt arkitektkontor ut? Vad särskiljer det från konkurrenterna? Om du har luddiga svar på den frågan är det troligt att även din kund har svårt med samma fråga. Ariella Nisell vill se mer profilerade arkitektbyråer.

Ett bredare uppdrag – och bättre kunskap i ekonomi. Det är nycklar för arkitekten att lyckas med hållbarhetsarbetet. Nu har forskaren Anna-Maria Blixt skrivit en bok som guide för arkitektens arbete.

Swerock investerar i en ny betongfabrik i Sundsvall som ska ersätta två äldre anläggningar på samma område. Fabriken planeras stå klar senhösten 2026 och ska ge dubbelt så hög kapacitet som dagens produktion. Satsningen görs i Birsta, där bolaget redan har betongverksamhet, och blir en av de största och mest moderna betongfabrikerna i regionen, enligt Swerock.