Betongbruden bloggar på Betongvärlden.
Jag började veckan med att åka till RJ Mekan och fixa min ilastningstratt som jag tyvärr “riktade” med hjälp av spolhuset… Man lyfter tratten vid spolning och måste sedan sänka ner den innan man kör ut från spolhuset annars tar den i. Vissa dagar är man inte lika skärpt som andra så tyvärr blev det min tur i förra veckan. Jäkligt irriterande, jag har inte gjort det hittills under mina 9,5 år. Efter lite hjälp av hjullastaren och duktiga killar i verkstaden var tratten i ok skick igen.
Efter det har det varit full rulle. Det verkar vara slutspurt inför julledigheten för vi har haft rätt mycket att göra både vi på Swerock och mina kollegor på Skanska. Skanska hade en 1100-kubiksgjutning som flöt på riktigt fint, sådant är kul. Den var till och med chefen med och körde.
Jag var på Södertäljefabriken en dag och körde och fick ett jobb utåt Järna som skulle vara lite knepigt att hitta fram till. Körde enligt instruktioner till att börja med och följde sedan GPS ‘en som ville ha in mig på en snötäckt men sandad grusväg. När jag hade åkt en bit på den ville den att jag ska ta in höger, på en oplogad liten skogsväg med stenar och en bom framför… Jag fortsatte framåt och hittade en korsning att vända i. På väg tillbaks vill den att jag kör ut på stora vägen igen men precis då ser jag en kollega komma från en anslutande väg- perfekt!
fin vinterväg och hittar sedan pumpen. Medan jag lossar ser jag hur solen börjar komma upp mellan de snötäckta träden. Jag är inget fan av vinter och kyla men man får medge att det är väldigt vackert ute nu.
Betongbruden bloggar på Betongvärlden.
I Skellefteå har Heimstaden inlett ett pilotprojekt om att effektivisera snöskottningen på hustak med hjälp av robotiserad snöslunga. Ett arbete som normalt sett är både kostsamt, tidskrävande och riskfyllt. Även på vägarna testas nya innovativa grepp för att hantera snö.
En ny era av förbindelser mellan Stockholm och Lidingö inleddes när Lilla Lidingöbron stod färdig. Med sin eleganta design och smarta konstruktionslösningar har bron blivit ett landmärke, en vital länk för både kollektivtrafik och hållbart resande. Men vägen till den nya bron var lång, kantad av tekniska utmaningar och miljömässiga överväganden. Samtliga foton av Lasse Ohlsson för Knight Architects.
Åsa ”Betongbruden” Karlström berättar denna vecka om drömbetong och överklassynglingar på Sturecompagniet, när hon återvänder till Stureplan.