
Jag hade en stådag, det är en dag när man inte är bokad för någon körning. Jag åkte ut till min hemmafabrik så att jag var där till 06, sade godmorgon till blandarna och gick till fikarummet och käkade frukost. Planen var att avvakta och se om det fanns behov av mig, om inte skulle jag fixa lite smågrejer på lastbilen och sedan åka hem. Klockan åtta ringer de och säger att på grund av en kommunikationsmiss har en bil uteblivit så jag kan rycka in om jag vill.
Det ville jag så klart så jag går ut och oljar in bilen och sedan går jag och pratar med blandarna. Får veta att bilen jag ersätter är övertidsbil, vilket kan bli sent men för min del spelar det ingen roll eftersom jag skulle vara ledig dagen därpå. I samma veva upptäcker jag att fläkten i bilen verkar ha lagt av och det blir hemskt varmt.
Jag lastar mitt första lass som är ett rännlass till Orminge C. Där har man ett gäng större fundament som man ska fylla. Mina fem kubik är slut på bara några minuter.
Tillbaks på fabriken får jag ett nytt lass till samma ställe. Återigen fem kubik men när jag har lossat två av dem säger kunden att de är nöjda? Förvirring uppstår eftersom kunden tror att han har beställt två kubik medan jag har med mig fem. Kunden reder ut det med fabriken och jag åker och häller returbetongen i C3C-formar (legobitar).
Jag tar lunch och sedan blir det en bra stunds väntetid. Man gjuter höga väggar på tunnelbanebygget i Hökarängen och det måste göras sakta. Till slut får jag lass och åker ut till bygget. Där har pumpen fått problem, han har stått mitt i solen och väntat så betongen har hunnit bli riktigt trög i masten och slangen. Ner med masten och sedan slå med slägga på slangen för att få loss betongen. Stressigt och slitsamt men till slut har den färska betongen gått igenom pumpen och faran är över för tillfället.
Ser på datorn att nästa lass lär dröja så jag sköljer ur bilen lite ordentligare och lägger på ny olja. Det verkar som att det är samling i blandarhuset så jag går dit. De har bäst temperatur inne också, och jag är rejält mör och lätt illamående av att inte ha någon fungerande fläkt i bilen. På grund av min värk funkar det inte att ha rutorna nere.
Nu är det bara Hökarängenjobbet kvar så vi blir sittande och pratar skit, mycket anekdoter om hur det var förr och jag älskar att lyssna på sådant. Lite över två timmars väntetid blev det för mig innan jag kunde åka med mitt sista lass för dagen. Parkerade lastbilen vid 20.30 efter 13,5 timmes jobb. Väldigt väl tajmat med ledigt dagen därpå!

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.