MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Spänning i tunneln

Betongbruden

Betongbilschaufför som jobbar på Stellan A Åkeri I Tullinge AB. Jag har kört betong sedan 2014 åt flera olika aktörer både i Stockholm och ute i landet. Mina intressen förutom betong är loppisar, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre. Inläggen och texterna i bloggen är mina personliga åsikter.

Betongbruden råkar ut för en avbruten lossning.

Just nu kör jag på fabriken i Värtan och dagens sista lass blev till en av tunnlarna i Nacka.  När jag kommer ner till pumpen ser jag att en bil står och väntar och en annan är på väg ut… jahapp, då blir det en sen dag.

I den här tunneln har vi ingen täckning på luren så jag tillbringar väntetiden med att rensa gamla bilder, lyssna på musik, sjunga och städa hytten.

Efter lite mer än en timme har bilen före lossat klart så jag backar in till pumpen. Jag börjar lossa och ser direkt att oj, det här är styvt. Ont i magen infinner sig, hoppas han pumpar fort för här känns det som överhängande risk att det brinner i bilen.

Vi lossar nån kubik innan jag stoppar och säger till pumpföraren att vi behöver lätta upp konsistensen på betongen för den kommer knappt ur bilen. Han håller med så jag häller i flytmedel och medan det blandas känner jag på betongen i pumpen och den är redan “död”.

Det är lite svårt att förklara för den som inte är van vid betong men det finns en tydlig skillnad mellan när betongen “lever” och när den är “död”. Enkelt uttryckt så är en levande betong  ganska elastisk och följsam och petar man i den så rör den sig. En död betong rör sig inte alls. Jag inser att flytet inte kommer att hjälpa i det här läget, det är försent,  men det är värt ett försök iaf.

Börjar lossa igen och mycket riktigt har flytmedlet inte gjort någon skillnad. Efter en stunds tragglande med roteraren på högre hastighet än normalt men att det knappt kommer ut någon betong så avbryter jag lossningen och förklarar för pumpföraren att jag måste förstöra resten av lasset. Jag kör undan och häller i allt vatten jag har. Nu är det nervöst!

Så fort det går tillbaks till fabriken och där kan jag konstatera att vattnet räckte för att förstöra betongen så bilen klarade sig helt. Andas ut och tänker att det var en jäkla tur att det inte var en nybörjare som fick det här lasset.

Det är svårt att bedöma dels när man måste avbryta och dessutom vill man inte gärna ta ett sådan beslut om man är nybörjare. Nu slutade det här äventyret bra men det är ett bra exempel på spänning i tillvaron som man gärna kan vara utan, som tur är så händer det inte särskilt ofta.


Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025