
Praktikant Amanda från STFG- Stockholms transport- och fordonstekniska gymnasium har fått en inblick i hur vår bransch fungerar och vad jobbet innebär. Hon har bland annat fått lossa till mastpump, slangpump, bask och med ränna.
“Amanda kommer definitivt bli en riktig yrkeschaufför”

Som jag berättade förra veckan så har jag haft en praktikant ifrån STFG- Stockholms transport- och fordonstekniska gymnasium. Amanda har varit med mig på jobbet två veckor nu och har fått en inblick i hur vår bransch fungerar och vad jobbet innebär. Hon har bland annat fått lossa till mastpump, slangpump, bask och med ränna. Vi har jobbat över, börjat skittidigt och haft bättre och sämre dagar, precis som det är i verkligheten. Vi har hunnit med studiebesök på Concrete Print som 3D-printar betong och vi har övningskört.
https://youtu.be/TgqQRFHuhbw
Vi har även krupit ner i roteraren och sett hur den ser ut inuti. Vi har träffat trevliga kunder och kollegor som haft tålamod med nybörjare och vi har också träffat en riktigt sur schaktbilsnisse som tyckte att det var helt ok att skälla ut min 17-åriga praktikant när hon gick för att fråga om vi stod i vägen (det gjorde vi inte, vi stod på anvisad plats men rännan var lite i vägen). Han fortsatte sedan att tjafsa med mig och när jag sa emot sa han bara att han hade kört betong i 40 år så jag skulle hålla tyst. En verkligt bra representant för sin åkericentral.



Vi fick en lätt rännkörning så jag frågade kunden ifall Amanda fick lossa, det fick hon. Efter en snabb genomgång i hur man lägger ut betongen och vad man ska tänka på så satte vi roteraren på långsam utsnurr och så började hon lossa. Vanligtvis står man nära nybörjarna beredd att coacha vid behov men här såg jag redan efter nån minut att det där fixade kunden och Amanda själva så jag pratade med husägaren istället. Han hade ingen aning om att det fanns fler betongsorter än en så han fick en liten grundkurs. Kunden var mycket nöjd efter avslutad lossning.
https://youtu.be/LKdptlPyZbY
Det har varit väldigt roligt att ha med Amanda de här veckorna. Det råder stor brist på chaufförer i lastbilsbranschen och ännu värre är det med riktiga yrkeschaufförer som kan mer än att hålla i en ratt. Det är stor skillnad på de som jobbar med att köra lastbil och de som är yrkeschaufförer. Amanda kommer definitivt bli en riktig yrkeschaufför.
https://youtu.be/-aFkgg9StE8

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.