
Åsa Betongbruden Karlström på nattjobb
Det var sex kubikmeter kantstensbetong som skulle köras, lossning i skopa. Inte så jättevanligt med den typen av jobb mitt i natten så jag funderade lite på varför. Klockan ringde 02.30 och jag kravlade iväg för att hämta lastbilen. Tidigare var jag inte så förtjust i nattjobb men jag har lärt mig uppskatta det mer och mer. Det är lagom mycket trafik ute och ofta en lite annan typ av stämning på natten, mysigt är kanske ett starkt ord men i brist på bättre.

Jag får mitt lass och beger mig till kunden. När jag kommer fram ser jag att det ska sättas kantsten till en refug mitt i en hårt trafikerad väg, därav den tidiga timmen. Man behöver stänga av ena halvan av vägen för att kunna jobba och det skulle bli lynchstämning bland trafikanterna om man gjorde det på dagen.
På plats väntar några trevliga killar och en grävmaskin. Jag hoppar ut och börjar med att smörja in maskinens skopa med formolja för att undvika att betongen bränner fast och göra det lättare att få rent. Sedan börjar jag lossa till maskinens skopa, maskinen åker sedan iväg och häller betongen på båda sidorna av kantstenen som vilar i exakt höjd med hjälp av träkilar. Två killar ser till att det fylls ut och jämnas till. Medan tömningarna i skopan småpratar jag med den ena vakten och med verkaren.
När vi är klara med jobbet har jag betong kvar och det visar sig räcka precis till några meter kantsten en bit bort som inte blev klart tidigare, perfekt! Åker därifrån efter ett väldigt trevligt nattjobb.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.