
Dagens första lass skulle gå till Huddinge där man skulle ha 23 kubik och det skulle lossas med mastpump. Jag tog med mig sju kubik och åkte dit. När jag närmade mig bygget ser jag att det står en liten kranbil bredvid pumpen och han står givetvis väldigt mycket i vägen.
En kollega står och lossar så jag parkerade bilen och gick för att kolla om det kanske fanns någon annan väg in på gatan. Det gjorde det inte så jag frågade kranbilsföraren hur länge han trodde att han skulle stå där. “Tills jag har fått in kranen” blev svaret.
Det visade sig att kranen som var utkörd vinkelrätt mot bilen hade lagt av. Inget han provade hjälpte. Inte blev det bättre av att bilen var helt obekant för honom, han hade inte fått någon genomgång alls. Väldigt oseriöst företag tänkte jag, men sade inget.
Tillsammans funderade vi över möjliga alternativ men förgäves. Till slut hjälptes vi åt att hålla koll på kranen så fick han backa en bit och parkera bredvid en häck. Då hade han kranen in på tomten och var ur vägen för oss, perfekt.
Kollegan blev klar och vi bytte plats. Medan jag lossade såg jag i spegeln att han fortfarande höll på med kranen. När jag var klar hade han äntligen fått in den och jag gick och frågade vad felet var. Han rodnade och sade generat “batteriet till fjärrkontrollen…”. Det garvade vi gott åt båda två. Men jag tyckte det var en smula pinsamt för egen del, för vi har ju också fjärrkontroller, men jag tänkte att det hade han väl självklart kollat. Nästa gång lär det vara det första jag frågar.

På eftermiddagen fick jag ett lass till Gröndal. Begav mig dit och i höjd med Liljeholmen C tar det stopp. En lastbil och släp försöker vända i en korsning och det har tyvärr inte gått så bra. Han försöker att svänga runt hela ekipaget i en U-sväng men blir stående tvärs över refuger, spår och vägbana med ett staket framför sig och en skylt tätt intill släpets sida.
Föraren hoppar ut och jag ser att det är en väldigt ung kille som är uppenbart skitstressad. Ungefär då kommer dessutom tvärbanan för att ytterligare spä på stressen. Eftersom jag är på väg till kunden så slinker jag förbi och åker vidare, hade jag varit tom hade jag självklart stannat och sett om jag kunde hjälpa till.
Ringer till fabriken och säger att bil nr två till bygget får hitta någon annan väg och sen ringer jag Trafik Stockholm och frågar om de har koll på kaoset i Liljeholmen. Det hade de inte så jag uppdaterar dem och de ropar ut det på radion.
Jag väljer att åka till Lilla Essingen och vända för att inte riskera att fastna i kaoset på väg tillbaks till fabriken. Hoppas det gick bra för den stackars killen till slut.

Hur ser profilen på ditt arkitektkontor ut? Vad särskiljer det från konkurrenterna? Om du har luddiga svar på den frågan är det troligt att även din kund har svårt med samma fråga. Ariella Nisell vill se mer profilerade arkitektbyråer.

Ett bredare uppdrag – och bättre kunskap i ekonomi. Det är nycklar för arkitekten att lyckas med hållbarhetsarbetet. Nu har forskaren Anna-Maria Blixt skrivit en bok som guide för arkitektens arbete.

Swerock investerar i en ny betongfabrik i Sundsvall som ska ersätta två äldre anläggningar på samma område. Fabriken planeras stå klar senhösten 2026 och ska ge dubbelt så hög kapacitet som dagens produktion. Satsningen görs i Birsta, där bolaget redan har betongverksamhet, och blir en av de största och mest moderna betongfabrikerna i regionen, enligt Swerock.