
Vi fick höra att det skulle grillas på fabriken en dag, trevligt! Dessvärre fick jag ett lass till en tunnel på Loudden och där blev jag kvar i nästan två timmar så man hade grillat klart när jag kom tillbaks. Det fanns sparat i kylen dock så en hamburgare och en korv med tillhörande dricka satt finfint efter ett par timmars avgasmarinering i liten tunnel utan ventilation.
Efter käket tyckte fabriken att jag hade fått energi nog för att jobba över lite grann och frågade om jag kunde ta ett lass till Farsta med start lossning kl 15 och det kunde jag väl göra tyckte jag.
Lastade mina fem kubik och begav mig iväg mot Farsta. Bygget var nytt för mig så jag körde på GPS:en och rätt vad det var såg jag bygget. Jag åkte och vände och kunden kom och sa att kranbilen som stod i vägen snart skulle åka. Det var 29 grader varmt så jag ville ju gärna bli av med betongen snabbt men jag hittade lite skugga att vänta i, det känns alltid bättre.
Kranbilen backar ut och jag backar in och väntar på basken som vi ska lossa med och sedan händer ingenting? Efter en stunds väntan går jag ut och kollar och ser inte en själ? Skumt… Till slut ser jag några personer hålla på med något uppe på en stor mobilkran. Till slut, när klockan är runt 15.20 kommer kunden och förklarar att det har blivit lite fel så basken kommer kl 16!
Jag som har varit på plats sedan 14.50 börjar känna mig lite stressad över betongen i värmen om vi nu ska börja en långsam lossning en timme senare än planerat och påpekar det för kunden. Kunden menar att det är väl bara att hälla i vatten så jag förklarar att det är ingen bra idé eftersom det försämrar hållfastheten.
Jag säger att vi har flytmedel som hjälper för att lätta upp konsistensen och det funkar tills det börjar brinna. Risken i värmen är att om man inte avbryter i tid när processen väl har satt igång kan det brinna i bilen och det blir dyrt. För min del känns det bra att denna gång ha nära till fabriken ifall jag behöver avbryta jobbet och tömma bilen.
Strax efter halv fyra när jag är på väg för att klättra upp och kolla hur betongen ser ut kommer basken! Jag börjar lossa och ser att betongen ser jättefin ut, skönt. De jobbar långsamt men efter någon timme är de klara. Då har jag ett par kubik kvar i bilen och jag häller i rejält med vatten för att få den lite mer samarbetsvillig tills den ska ur på fabriken. Jag hjälper kunden att spola rent basken och sedan åker jag därifrån.
En 12-timmarsdag som slutade med lite mer spänning än vad som är bekvämt men det gick ju bra.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.