
Hiss: Hänga med Tyresö Betong ut i skärgården och fota/filma en helikoptergjutning! Perfekt sätt att spendera en ledig fredag på även om det är lite väl tidigt att gå upp 04.15 en ledig dag.
Diss: Miljözon klass 3. Dåligt genomtänkt förslag som kommer ge stora konsekvenser för innerstaden. Inga betongpumpar får köra in, varken personbilsdragna slangpumpar eller mastpumpar och de fåtal betongbilar som får köra in har ingen ränna.
Elbilarna lastar betydligt mindre än fossildrivna bilar så detta beslut kommer som det ser ut nu leda till betydligt fler transporter med betongbilar i innerstaden, betydligt längre tid för gjutningar och det kommer därför krävas dubbelbemanning för att det ens ska gå att genomföra en sådan här gjutning.
Behöver man gjuta inomhus tex källare eller garage får man göra det med skottkärra. De tar ca 75-100 liter/vända, hoppas killarna är pigga och starka när det ska gjutas många kubik… man behöver inte vara ekonom för att förstå att det kommer att kosta.
Visst är det bra att vi är miljöfokuserade men utan åtminstone en fot i verkligheten blir det inte bra. Som den söta lilla lådcykeln jag mötte häromdagen med texten “här cyklar en liten lastbil”, det är så verklighetsfrånvänt att man blir alldeles matt.

Hur ser profilen på ditt arkitektkontor ut? Vad särskiljer det från konkurrenterna? Om du har luddiga svar på den frågan är det troligt att även din kund har svårt med samma fråga. Ariella Nisell vill se mer profilerade arkitektbyråer.

Ett bredare uppdrag – och bättre kunskap i ekonomi. Det är nycklar för arkitekten att lyckas med hållbarhetsarbetet. Nu har forskaren Anna-Maria Blixt skrivit en bok som guide för arkitektens arbete.

Swerock investerar i en ny betongfabrik i Sundsvall som ska ersätta två äldre anläggningar på samma område. Fabriken planeras stå klar senhösten 2026 och ska ge dubbelt så hög kapacitet som dagens produktion. Satsningen görs i Birsta, där bolaget redan har betongverksamhet, och blir en av de största och mest moderna betongfabrikerna i regionen, enligt Swerock.