MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Guldstjärna av kunden!

Betongbruden trixar sig fram i Lidingö

Betongbruden trixar sig fram i Lidingö

Betongbruden

Betongbilschaufför som jobbar på Stellan A Åkeri I Tullinge AB. Jag har kört betong sedan 2014 åt flera olika aktörer både i Stockholm och ute i landet. Mina intressen förutom betong är loppisar, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre. Inläggen och texterna i bloggen är mina personliga åsikter.

Åsa trixar sig fram i Lidingö.

Jag hade fått ett lass till Lidingö och jag såg på ordern att det var lossning med ränna. När jag närmar mig kör jag in i ett bostadsområde med små trånga gator där man får ha koll på grenar både på sidorna och ovanför bilen. Kommer till en T-korsning i en backe och svänger ner vänster som GPS-en säger. Sedan påstår den att vi är framme. Mitt i området, fel gata enligt skylten och inte ett bygge så långt jag kan se.

Åker en bit framåt men inser snart att det är är helt fel. Vänder med lite krånglande och startar en annan GPS. Åker tillbaks till T-korsningen och fortsätter upp för backen, då ser jag bygget på höger sida, kanske 40 meter från där GPS nr 1 tyckte att vi var framme. Gatan går som ett V och byter adress mitt i korsningen.

Stannar i backen och går ut och möter kunden. Ser en brant grusad backe upp till en liten grävmaskin som kunden förklarar att jag ska lossa till. Det där kan bli knepigt tänker jag eftersom löst grus och lastbil plus backe är en dålig kombo, det är svårt att få grepp.

Först måste jag vända så jag fortsätter framåt kanske hundra meter för att hitta en korsning att vända i men det enda jag hittar är en vägvakt eftersom det asfalteras längre fram. Backar tillbaks, förbi kunden, nerför backen och vänder.

När jag kommit upp igen går jag ut och kollar hur det ser ut. Eftersom det kommer vara dåligt grepp och dessutom lite knepig sväng är det backa med god fart och utan att tveka som gäller. På lastbilens vänstra sida finns en mur som bara syns precis innan jag är framme vid den, där finns risk för påkörning så jag lägger min hjälm som markör för var jag kan börja svänga.

Har inte så mycket last så jag kan lyfta boggin vilket bättrar greppet. Jag tar sats och backar i god fart in på uppfarten och kommer en bra bit upp vilket underlättar för grävmaskinisten. Guldstjärna, sade kunden! Vi sätter igång jobbet, jag tippar i grävarens skopa och han larvar upp och häller i en klippskreva som ska fyllas igen inför kommande stödmursgjutning.

Nära ögat i mörkret

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025