
Jag hade börjat klockan 06:15 och när den var ungefär halv tio frågar fabriken om jag kan tänka mig ett lass till före lunch. Jag som numera bara äter en macka till lunch är inte så beroende av att äta på en viss tid så absolut kunde jag ta ett lass till.
När jag står och lastar ser jag att det är basklossning och det kan ta allt från några minuter till evigheter och är ofta rätt segt så jag tar med lunchmackan för säkerhets skull.
Kommer fram till bygget och ringer kunden som ska komma ner och öppna. Efter tio minuter kommer det en kille och jag kör fram och ställer mig på angiven plats. Basken kommer ner och jag backar till och fyller den till två tredjedelar enligt önskemål. Kör sedan fram en bit för att vänta tills den är tillbaka från taket där de ska gjuta.
Relativt snart är den tillbaka och kunden vill hälla tillbaks i bilen för det verkar vara något fel, de får inte ut betongen ur basken?
Jag förklarar att av säkerhetsskäl får de inte göra så men vi kommer fram till en lösning som jag känner är acceptabel. Det visar sig dock att det inte går att tippa betongen i bilen heller så de får hissa ner basken och ta fram bilmaskinen.
Tack vare en bra åkare finns det en verktygslåda på bilen så istället för att ge sig iväg och hämta någon annanstans på bygget, så jag lånar kunden verktyg och en slägga. De tar av strumpan (en bit bred gummislang som betongen rinner igenom från basken så att man kan styra bättre var betongen hamnar) och sedan får de bila i öppningen. Efter ett tag kan de få öppningsmekanismen att röra på sig och fortsätter då att bila rent i strumpan.
Någon har inte gjort ordentligt rent efter förra gjutningen vilket nu kostar onödiga pengar. En del betong rinner ut på gatan så jag lånar ut min skyffel så att de kan skotta upp det värsta och lägga det i en bigbag och sen har jag vatten så att de kan spola rent. Vid det här laget skämtar jag med kunden om att jag ska starta uthyrningsfirma och hyra ut grejer…
I väntan på att basken ska komma ner igen passar jag på att smörja rullarna. Detta ska göras ett par gånger i veckan vid normal användning av bilen. Det tar en bra stund innan basken kommer ner igen. När jag har stått och lossat i ungefär två timmar tycker kunden att betongen börjar bli lite stabbig och vill att jag klättrar upp och kollar. Den ser fortfarande ut att ha rätt konsistensklass men om de vill kan vi lätta upp den. Det vill de så vi häller i flytmedel och fyller på igen.
Efter tre timmar är betongen inte så kul längre men då är vi äntligen klara! Långtråkigt eller slappt med långlossning i bask beror på humöret för dagen, idag var det alldeles lagom ansträngande.

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.