Jag fick ett lass till ett av Stockholms alla pågående infrastrukturprojekt i underjorden. Det såg jag fram emot eftersom det var längesedan jag varit på platsen, kul att se om det hade hänt något.
OM det hade! Sist jag var där var det kaos med grejer, grusvägar och med bara berget som tak. Nu var det asfalterat, hyfsat städat och innertaket var på plats. Man fick en föraning om hur det ser ut när det blir klart sedan.
Jag hade med mig 2,5 kubik SF2, en lättflytande, ganska elastisk betong som är trevlig att jobba med, i synnerhet med ränna som var dagens uppdrag. Första stoppet blev att lossa till skottkärra, därefter göt vi fast ett rör av något slag. Sedan hade man en liten stödmur som jag fyllde med hjälp av rännan.
Därefter blev det lite bökigare då rännan behövde lirkas in igenom ett dörrhål och sedan skulle det gjutas en lång ränna längst in i rummet. Givetvis hade någon byggt en trappa med tillhörande räcke mitt i vägen men det löste sig.
Eftersom det var dåligt fall så kunde jag bara lossa långsamt men det gjorde inget eftersom killarna sedan fick skyffla betongen flera meter. Det är tungt som fasen och svårt att skynda på så det tog en bra stund. De jobbade dock på duktigt så till slut var de nöjda och jag kunde åka tillbaks till fabriken med den skvätt som blev över.
Industrihampa ger byggbranschen positiv klimatskjuts. Snart pumpas koldioxidbindande byggisolering ut från det snabbväxande bolaget Ekolution i Staffanstorp.
Kan vi nöja oss med 21 grader hemma – för klimatets skull? HSB Living Lab undersöker hur smart kommunikation kan göra det svala valet till det självklara valet för både plånboken och planeten.
Forskare vid South China University har utvecklat och undersökt en cementlösning, kallad LC³, kalkstens-kalcinerad lera-cement, som kan minska koldioxidutsläpp och energiförbrukning inom cementindustrin.