
Först ett förtydligande gällande mina bloggar om arbetstider: Jag vill påpeka en extra gång att texterna om arbetstider inte gäller någon specifik leverantör utan speglar branschen generellt. När texten publicerades kunde detta missuppfattas. Jag har kört hos alla leverantörer utom en och i mina texter skriver jag blandat om både aktuella och tidigare upplevelser hos samtliga. Med det avklarat:
Avslutningen på förra veckan blev bästa tänkbara med skärgårdsjobb i finvädret! En timme med båt ut till kunden satt inte fel. Mer om det senare. Jag hade långhelg, ledigt fredag-måndag för att åka till familjen där syrran skulle ha kennelträff för de som köpt valpar från hennes Kennel Atragons. Det brukar vara diverse tävlingar, utställning och grillkväll, mycket trevligt!
Fredagen började med ett “genrep” på viltspår, riktiga spår men ingen officiell tävling. En del av hundarna har gjort det förr och någon var nybörjare. Varje spår var 320 meter och i hemsk terräng med vippande stenar under mossa, nerfallna träd och sly kämpade vi på i värmen. När det var dags för det andra spåret hittade jag kantareller så då fick jag prioritera det istället för att titta på spårningen. Hade givetvis inget att plocka i men linnet funkade. Senare på fredagkvällen hade vi tävling i lydnad och inkallning på tid.
På lördagen var det dags för ett till viltspår, denna gången på riktigt! Två jägare och viltspårdomare ade lagt spår på ca 700 meter och denna gången var det ett anlagstest, blodigt allvar alltså. Ett sådant måste man ha fått godkänt i för att få tävla viltspår sedan. Jag blev nervös, jag kan inte mycket om sådant och det fanns en massa regler såklart. Vi kom igång fint, sen tappade Ziva spåret ett tag men avslutade fint och vi fick godkänt! Bra jobbat av oss som inte är så samkörda och jag som inte är särskilt hundkunnig alls.
På lördag eftermiddag åkte jag, mamma och pappa till Forsmarks bruk och tittade på över 300 jänkare som ställdes ut i bruksparken. Hamburgade och liveband blandat med en massa finbilar och strålande väder var underbart!
Senare hade vi en utställning med hundarna och den vann vi! Kvällen bjöd på grillafton med en massa god mat och trevligt sällskap. På söndagen blev det prisutdelning och fotografering och sedan kunde vi avsluta årets träff. Mycket lyckat!
Jag trotsade värmen och gav mig ut i skogen ett par timmar och plockade blåbär, skogen är friskvård för själen för mig. Helgen toppades med att Sverige tog VM-guld i hoppning, både lag och individuellt! En sådan här helg lever man länge på!








Hur ser profilen på ditt arkitektkontor ut? Vad särskiljer det från konkurrenterna? Om du har luddiga svar på den frågan är det troligt att även din kund har svårt med samma fråga. Ariella Nisell vill se mer profilerade arkitektbyråer.

Ett bredare uppdrag – och bättre kunskap i ekonomi. Det är nycklar för arkitekten att lyckas med hållbarhetsarbetet. Nu har forskaren Anna-Maria Blixt skrivit en bok som guide för arkitektens arbete.

Swerock investerar i en ny betongfabrik i Sundsvall som ska ersätta två äldre anläggningar på samma område. Fabriken planeras stå klar senhösten 2026 och ska ge dubbelt så hög kapacitet som dagens produktion. Satsningen görs i Birsta, där bolaget redan har betongverksamhet, och blir en av de största och mest moderna betongfabrikerna i regionen, enligt Swerock.