MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Lyckat med återvunnen betong

återvunnen betong håller samma kvalitet som vid traditionell produktion.
Roger Andersson

Roger Andersson

Roger Andersson har varit chefredaktör för Tidskriften Betong mellan 2004-2021. Han har även varit sportjournalist, informationschef, utbildad till undersköterska och lastat väskor på Arlanda. Drömmer om att göra ett samhällsbyggnadsevent i Globen.

Återvunnen betong håller samma kvalitet som vid traditionell produktion

Håldäck med återvunnen betong håller samma kvalitet som vid traditionell produktion. Det visar Byggelements tester.
– Det är både bra för miljön och ett effektivt sätt att hantera restmaterial från produktionen, säger Johan Seljeson, fabrikschef på Byggelements fabrik i Hallstahammar.

Vid betongtillverkning uppstår alltid ett visst materialspill. Byggelement har nu genomfört lyckade provgjutningar där spillet återvunnits och ersatt tio procent av ballasten i nya håldäck.

– Vi har en maskin på plats som först grovkrossar det överblivna materialet och sorterar ut armering och betong. Sedan krossas det ned i mindre fraktioner som man kan använda vid gjutning, säger Johan Seljeson.

Rena trissvinsten för Byggelement!

Håldäck tillverkas alltid i fullbredd och sågas sedan till rätt geometri. Därför uppstår mer spill än vid tillverkning av andra betongprodukter.

– Tanken är att i framtiden kunna etablera en krossanläggning på plats. Det skulle kunna ske exempelvis en gång om året. Vi är redo att börja återvinna när lagret av överblivet material blivit tillräckligt stort, säger Johan Seljeson.

Byggelements tester görs i samarbete med systerbolaget Swerock, men även fabriken i Katrineholm har börjat göra tester. Element som vid egenkontroll visat sig inte leva upp till Byggelements höga kvalitetskrav ska återvinnas på försök.

Stor order för Byggelement

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025