MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow
Betongleverans i Akalla med låg lastbil – en utmaning med viadukter, trånga vägar och precis rätt mängd betong till fontänbygge.

Ringlass och krypkörning

Betongbruden

Betongbilschaufför som jobbar på Stellan A Åkeri I Tullinge AB. Jag har kört betong sedan 2014 åt flera olika aktörer både i Stockholm och ute i landet. Mina intressen förutom betong är loppisar, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre. Inläggen och texterna i bloggen är mina personliga åsikter.

Åsa "Betongbruden" Karlström får en order där max höjd är 3,60 meter. Det krymper till 3,50 och hon får sänka luftfjädringen. Men kommer hon ända fram?

Häromdagen ringde transportledningen på Stockholms åkeri och frågade hur hög min bil är. Det sitter en dekal i den att den är 3,60 meter men jag har inte haft möjlighet att prova än. Man mäter givetvis bilarna men det känns ändå mer “på riktigt” på något sätt när man har kört under så man verkligen vet. Det visade sig att Skanska hade ett jobb som krävde en låg bil och av oklar anledning hade de ingen egen just den dagen. Jag tycker ju att det är kul att hälsa på gamla kollegor på Skanska så jag blev glad.

Kommer till fabriken och går upp till blandarrummet. Får veta att det är ett specialuppdrag i Akalla där det ska köras två eller tre lass till samma kund. På vägen är det två viadukter som är 3,60 höga. Därefter ska man köra in på en torgyta/gång och cykelväg och backa ca 100 meter ner till arbetsplatsen.

Lastar och när jag kommer till den första viadukten sänker jag bilens luftfjädring för att bli så låg som möjligt och sen smygkör jag sakta in under där jag stannar. Går ut och kollar och det ser ut att vara någon decimeter till godo, skönt. Den andra viadukten strax efter nöjer jag mig med att sänka och krypköra under. Inga problem, perfekt, då vet jag framöver att 3,60 funkar.

slideshow image

På vägbeskrivningen står det “in bredvid coop” och jag håller span efter gröna butikskyltar. Rakt framför mig står det höjdbegränsning 3,50 så jag stannar. Ser inga gröna skyltar? Till slut ser jag att det står på röda skyltarna till vänster “Extra, en del av Coop”. Vilken luring!

Samtidigt ser jag kunden stå och vinka bakom en pollare. Han ringer för att den ska sänkas ner och när den är nere kan jag köra in. Han går sedan före medan jag backar ner till bygget. Det är gott om plats men grenar hänger lågt så jag får ändå sick-sacka för att inte skada takskylten. Kunden går före och motar gående som precis som vanligt inte förstår att hålla sig undan.

Kommer fram och ser att det är en platta som ska gjutas, det är ett riktigt trevligt jobb med rännan. Kliver ur och säger godmorgon till de två gubbarna som står och väntar. Får veta att det ska gjutas en fontän och att de har räknat med 10 kubikmeter men att de har beställt “ring”. (“Ring”, ringlass, betyder att de har förvarnat om att de eventuellt behöver mer än beställd mängd och har då reserverat en bil till detta. Om man inte beställer ring kanske inte fabriken har möjlighet att skicka någon mer bil den dagen).

Jag lossar betongen och det ser ut som att det kan krävas ett tredje lass. Spolar rännan, blir lotsad ut på vägen igen av kunden och hämtar ett till lass. Då har vi sådan tur att betongen räckte precis! Nöjda kunder önskade ha mig tillbaka nästa vecka då det ska gjutas väggar till fontänen. Jag meddelar fabriken och transportledningen kundens önskemål och säger att det är ju en fördel att jag åker dit igen eftersom jag är bekant med platsen och det var lite bök. Sedan vore det ju väldigt roligt om det är bara jag som har levererat bygget av en fontän såklart.

Läs mer