
Carl-Johan Appelberg, Heidelberg Cement Precast Contiga, berättar om återvunna håldäck men tror inte marknaden är riktigt mogen.
I avsnitt 20 av Studio Betong intervjuades Carl-Johan Appelberg, marknadschef på Heidelberg Materials Precast Contiga, om möjligheterna att återanvända håldäck i nya byggnader och betydelsen av hållbarhet i byggbranschen.
Carl-Johan Appelberg berättade om Återhus, ett Vinnova-finansierat projekt i samarbete med bland andra Co-Design, Zengun, NCC och Fabege. Diskussionen kretsade kring viktiga utmaningar inom återanvändning av byggmaterial, särskilt när det gäller att demontera och integrera dessa material i nya konstruktioner. Appelberg betonade behovet av att förstå komponenternas unika egenskaper för att effektivt kunna återbruka dem i framtida byggnader.
Han pekade på betydelsen av att ha en buffertstation för återanvändning av material och hur det kan underlätta för både byggherrar och fastighetsägare att maximera användningen av befintliga komponenter i nya projekt. Återanvändning av byggmaterial framstod som en viktig möjlighet för att minska resursuttaget och CO2-avtrycket i byggbranschen.
Carl-Johan Appelberg tror inte att marknaden ännu är mogen för en omfattande övergång till enbart återvunna material, men betonade samtidigt behovet av att driva frågan framåt för att möjliggöra större efterfrågan och marknadsutveckling.
Han avslutade med en inblick i hur större beställarorganisationer visar en mognare syn på hållbarhet och hållbart byggande, vilket pekar mot en framtida ökning av användningen av återanvända byggmaterial i branschen.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.