Nu lagom till att vädret har skärpt sig och man börja ana lite vår i luften hörde STFG, Stockholms Transport- och fordonstekniska gymnasium, av sig och behövde få ut elever på praktik. Dessa elever ska bli lastbilschaufförer och har dessutom valt betong som inriktning precis som praktikant-Amanda som körde med mig förra året hade gjort.
Jag lyckades fixa platser åt två eller tre elever i alla fall och en av dem tog jag hand om. Hon heter Sandra och är 17 år. Hon ska hänga med mig nästa vecka utöver en dag denna vecka.
Min plan var att jag skulle köra den här första dagen så att hon kunde ställa frågor och vi kunde lära känna varandra litegrann utan att hon behövde fokusera på körningen. Första jobbet blev en minipump som Sandra fick lossa till. Därefter fick vi en mastpump, jättebra att få prova på olika lossningssätt.
Dagen avslutades sedan med ett lass från Västberga till centralt i Södertälje. Sandra sade att hon hade kört lastbil i trafik så då tänkte jag att “det blir nog bra, vi provar”. Så vi bytte plats och satte på övningskörningsskylten och begav oss iväg.
När vi har elever från transportgymnasiet med oss så kör vi på något avtal som gäller mellan skolan och åkeriet och enkelt uttryckt är jag trafiklärare och därför kör vi med en röd skylt. Vi behöver inte heller ha någon handledarutbildning eller något personligt tillstånd så länge vi har haft den tunga behörigheten i minst fem år oavbrutet.
Inga påkörda kantstenar är en stjärna i kanten, de brukar annars få en del påhälsningar av nybörjare.
Det är alltid spännande att åka med nybörjare första gången men bara man tar det lugnt brukar det gå fint. Det gjorde det här också, lite osäkert såklart men på det stora hela väldigt bra kört med den ringa erfarenheten. Inga påkörda kantstenar är en stjärna i kanten, de brukar annars få en del påhälsningar av nybörjare.
Nu fick vi prova motorväg, stadstrafik och landsväg. Däremot bytte vi chaufför innan vi körde in på bygget. Det är inte alldeles självklart hur man positionerar bilen i begränsade utrymmen och det är en risk även om någon rutinerad kör så det var lugnast.
Jag backade sedan ut bilen och så bytte vi förare på en lugnare plats. Min förhoppning är att vi får en tidig dag någon dag nästa vecka så att vi kan lägga lite extra tid på att öva på backning.
Sandra är den första av tre elever som jag kommer att ha under våren. Amanda kommer tillbaka en sväng och sedan blir det en tjej som heter Sara som kommer från en annan skola. Kul!
Nio av de största aktörerna inom samhällsbyggnadssektorn, däribland Sveriges Allmännytta, Byggföretagen och Fastighetsägarna, har enats om en gemensam struktur för digital informationsdelning. Med i samarbetet är även Svensk Betong. Genom att införa standardiserade datalexikon och datamallar hoppas man öka effektiviteten och förbättra samarbetet i byggprocessen.
Behaviour Design Group revolutionerar säkerhetsarbetet på svenska arbetsplatser. Genom att identifiera och förstärka positiva beteenden bidrar de till en mer hållbar säkerhetskultur inom bygg- och industrisektorn.
Den organiserade brottsligheten skapar allt större problem för svenska företag, och byggbranschen är en av de mest utsatta sektorerna. Enligt rapporten Brott mot företag 2025 kostade brottslighet näringslivet 118 miljarder kronor under 2024 – en ökning med 15 miljarder på två år.