MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow
Betong med lägre klimatpåverkan: Nytt parkeringshus i Borås minskar CO₂-utsläppet med 45 % med klimatförbättrad betong och spännbalk.

Nytt parkeringshus i Borås sänkte klimatavtrycket med 45 procent

Roger Andersson

Roger Andersson

Roger Andersson har varit chefredaktör för Tidskriften Betong mellan 2004-2021. Han har även varit sportjournalist, informationschef, utbildad till undersköterska och lastat väskor på Arlanda. Drömmer om att göra ett samhällsbyggnadsevent i Globen.

Det nya mobilitetshuset Makrillen i Borås har testat en kombination av klimatförbättrad betong och spännbalkstomme – med ett 45 procent lägre klimatavtryck som resultat.

Bakom lösningen står Spännbalkkonsult och Thomas Betong, som har gått från teoretiska beräkningar till ett praktiskt genomförande i full skala. Den klimatförbättrade betongen Thomavakuum har använts tillsammans med vakuumteknik för att avlägsna vatten efter gjutning, vilket ger en tät och hållbar yta med hög hållfasthet.

Jämfört med Svensk Betongs branschvärde för motsvarande användningsområde sänks klimatpåverkan från 385 till 208 kilo koldioxid per kubikmeter betong.

Arbetet bygger på erfarenheter från ett tidigare projekt i Uppsala, där en livscykelanalys vid bygget av mobilitetshuset Brandmästaren visade att en spännbalkslösning i prefabformat, utan klimatförbättrad betong, kunde ge en klimatbesparing på 27 procent. En kompletterande teoretisk analys pekade på att klimatpåverkan kunde minskas med upp till 39 procent om förbättrad betong också använts.

Resultaten ledde fram till att en fullskalig utvärderingsyta anlades i Makrillen i Borås. Projektet genomfördes i samarbete med Borås Parkering, som betonade vikten av klimatperspektivet i valet av stomlösning.

– I vår utvärdering var spännbalkstommen det mest klimatvänliga alternativet. Miljön är en viktig aspekt för Borås Parkering, säger Hanna Munde, vd Parkering Borås.

– Tidigare var pris och produktionstid viktigast. Nu tittar man på hela byggnadens livscykel, säger Tobias Hildorzon, vice vd på Spännbalkkonsult.

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025