MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow
Swerock har levererat 3 800 kubikmeter ECO-Betong

Klimatförbättrad betong i Grimhult

Roger Andersson

Roger Andersson

Roger Andersson har varit chefredaktör för Tidskriften Betong mellan 2004-2021. Han har även varit sportjournalist, informationschef, utbildad till undersköterska och lastat väskor på Arlanda. Drömmer om att göra ett samhällsbyggnadsevent i Globen.

Swerock har levererat 3 800 kubikmeter ECO-Betong till en biogasanläggning som byggs i Grimhult utanför Mönsterås.

Biogasanläggningen från Biokraft kommer att ha kapacitet att producera flytande biogas på 125 GWh/år, motsvarande 12 miljoner liter diesel. Betong har använts bland annat till att gjuta plattor för silor och mottagningsfickor.

– Minskat klimatavtryck är en del av vår kärnverksamhet, därför är det viktigt att våra anläggningar också produceras på ett hållbart sätt. ECO-Betong är en bidragande del i det, säger Tina Blix, hållbarhetschef Biokraft.

Swerock har genomfört tester som visar flera fördelar med att använda ECO-Betong i korrosiva miljöer, så som biogasanläggningar. Den har samma höga hållfasthet som traditionell betong och uppvisar en bättre beständighet även i tuffa miljöer. Orsaken är att ECO-Betong har en tätare mikrostruktur som bromsar inträngning av bland annat fukt och klorider.

En av utmaningarna har varit att gjuta de 70 cm tjocka och åtta meter höga väggarna där materialet till biogasanläggningen tas emot. Där krävdes en betong med speciella egenskaper som Swerocks klimatförbättrade betong har.

Lars Haraldsson, säljare på Swerock.

– Tack vare ECO-Betong minskar värmeutvecklingen i betongen, något som generellt innebär en lägre risk för temperatursprickor. Dessutom har den fördelen att klimatpåverkan blir mindre jämfört med traditionell betong, säger Lars Haraldsson, säljare på Swerock.

Leveransen av betong startade redan förra åren och förberedelserna för driftsättningen av anläggningen beräknas att påbörjas under senhösten 2024. Projektet har sparat drygt 200 ton koldioxid genom användningen av ECO-Betong.

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025