MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Olskroksbron är färdiggjuten

Roger Andersson

Roger Andersson

Roger Andersson har varit chefredaktör för Tidskriften Betong mellan 2004-2021. Han har även varit sportjournalist, informationschef, utbildad till undersköterska och lastat väskor på Arlanda. Drömmer om att göra ett samhällsbyggnadsevent i Globen.

Projektet E01 Olskroken planskildhet i Göteborg har precis kommit till en milstolpe när Olskroksbron precis gjutits färdigt. Olskroksbron är en 590 meter lång betongbalkbro med en integrerad stålsektion på cirka 200 meter över spårområdet.
Konstruktionen gör det möjligt att ha längre avstånd mellan stödbenen, vilket är nödvändigt för att kunna bygga över de trånga spåren. Bron kommer att ha dubbelspår som trafikeras av både Västlänken och Västra Stambanan. Bron beräknas vara klar 2025.
Mattias Emanuelsson, entreprenadchef och biträdande regionchef på Peab.

Mattias Emanuelsson, entreprenadchef och biträdande regionchef på Peab.

–Vi har lyckats hålla tidplanen trots de utmaningar som en trafikerad järnvägsknut medför. Detta är ett projekt som vi är mycket glada och stolta över att vara en del av, säger Mattias Emanuelsson, entreprenadchef och biträdande regionchef på Peab.

Den sista storgjutningen omfattade ungefär 800 kubikmeter ECO-Betong från Swerock. Totalt har 42 000 kubikmeter betong levererats till projektet varav 27 000 kubikmeter varit ECO-Betong som används för samtliga betongbroar och kulvertar i projektet.

– Olskroken har varit ett spännande och utmanande projekt, speciellt med tanke på logistiken, säger Andreas Arvidsson, arbetschef på Swerock.

För att stabilisera marken har man använt multicem, ett bindemedel som består av restprodukter från cementtillverkning, i stället för kalkcementpelare. Det har gett en klimatbesparing på 50–70 procent jämfört med cement. Projektet har även optimerat grundläggning och konstruktioner för att minska mängden betong och stål, samt återanvänt material både vid grundläggning och järnvägsanläggning.

Att bygga broar och spår i Olskroken är en utmanande uppgift, eftersom man måste hålla tågtrafiken rullande så mycket som möjligt. Varje dygn passerar cirka 650 tåg arbetsområdet, vilket kräver en noggrann planering och samordning. Projektet har arbetat med att bygga broarna i etapper, där man har utnyttjat de ytor som har varit fria från trafik.

Broarna har växt fram som öar av stödben som har sammanbundits med överbyggnader när det har varit lämpligt utifrån tågtrafiken. För att kunna bygga där de ursprungliga spåren har legat, har man även anlagt tillfälliga spår dit tågtrafiken har flyttats.

Projektet E01 Olskroken planskildhet är ett samarbete mellan Peab och Trafikverket och är en del av västsvenska paketet. Projektet startade 2018 och beräknas vara klart 2026. Målet är att skapa en planskild järnvägsanläggning i Olskroken, som idag är en flaskhals för tågtrafiken. Genom att separera spåren på olika nivåer, kommer man att öka kapaciteten, punktligheten och säkerheten för både person- och godståg.

Olskroksbron är en av de största och mest komplexa broarna i Trafikverkets projekt ’’E01 Olskroken planskildhet’’ som innefattar sex järnvägsbroar, kulvertar och en gångbro. Totalt har Swerock levererat cirka 42 000 kubikmeter betong varav 65 procent ECO-Betong som bidragit till att minska klimatpåverkan.

 

 

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025