
Ramirent har med hjälp av Novus frågat 500 personer i byggbranschen. Resultatet visar att 6 av 10 har någon gång det senaste året mått psykiskt dåligt på grund av sitt arbete. Var fjärde (23%) så ofta som en eller flera gånger i månaden. Dessutom förekommer det slagsmål, om än ganska sällan.
Drygt hälften, 54 procent, inom byggbranschen känner sig stressade på arbetsplatsen varje vecka. Orsakerna kan vara många; allt från tighta tidplaner och bristfällig kommunikation till konflikter, ett otydligt ledarskap eller att det saknas riktlinjer för verksamheten.
4 av 10 upplever mobbning på arbetsplatsen och 7 av 10 säger att det förekommer nedlåtande kommentarer och skämt om sexuell läggning, kvinnor eller olika kulturer. 8 procent uppger att det till och med förekommer slagsmål, om än ganska sällan.
Här är Ramirents tips för en sundare arbetsplats
– Var inkluderande mot dina kollegor – de flesta mår bra av att vara en del i ett sammanhang.
– Fråga dina kollegor hur de mår – det öppnar upp för att skapa psykologisk trygghet.
– Skapa ett tillåtande klimat. Uppmuntra till att uttrycka vad man känner och tycker
– Peppa varandra till att våga diskutera känsliga ämnen som t ex psykisk ohälsa.
– Uppmuntra nya idéer och förslag.
– Våga erkänna misstag – det gör att vi lär oss.
– Finns det tydliga riktlinjer för hur man ska vara mot varandra? Om inte, ställ krav.
– Ö̈va på att säga ifrån. Exkludering, kränkningar eller sexuella trakasserier är exempel på beteenden som aldrig är ok.
– Skapa förutsättningar för balans mellan arbete och fritid och sätt gränser för dig själv och andra.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.