
Veidekke lanserar handböcker mot fusk för utländska underentreprenörer.
Veidekke lanserar i dagarna handböcker specialanpassade för underentreprenörer från sex olika länder för att förebygga fusk, misstag och kriminalitet inom byggbranschen. Böckerna finns i versioner för Estland, Lettland, Litauen, Polen, Slovakien och Tyskland och ger guidning kring skatter, registrering och rapportering och anställningsvillkor.
Handböckerna, som är en del i Veidekkes systematiska arbete mot fusk och kriminalitet och för en sund byggbransch, beskriver de specifika villkor som gäller för utstationerade företag från Baltikum, Polen, Slovakien och Tyskland. De ges till samarbetspartners för att öka förståelsen för hur de ska agera som seriös aktör i den svenska byggbranschen och bli del av Veidekkes pre-kvalificeringsprocess av underleverantörer
– Med de nya handböckerna vill vi påskynda resan mot en sund byggbransch. De ska stötta utländska partners genom att göra det lättare att göra rätt. Våra granskningar visar tyvärr att ingen gör helt rätt exempelvis när det gäller löner, skatter, sociala avgifter och arbetstider, säger Lennart Weiss, kommersiell direktör på Veidekke.
I handböckerna finns för första gången det snåriga regelverket kring exempelvis skatter, pensioner, arbetsmiljö och fackliga avtal sammanställt och förklarat specifikt för varje land. De nya handböckerna blir ett verktyg i Veidekkes nya strukturerade kontrollprocess för en sundare byggbransch, som omfattar tre steg: pre-kvalificering, bolagskontroller och arbetsplatskontroller och fördjupande ID-kontroller.
De nya handböckerna finns på svenska och engelska och varje landsversion innehåller ett trettiotal sidor samt länkar till relevant information hos exempelvis myndigheter, fackförbund eller i lagtexter. Handböckerna produceras som PDF-dokument och kommer uppdateras varje halvår. De blir tillgängliga för företag som deltar i Veidekkes pre-kvalificeringsprocess.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.