Therese Arvidsson, Tyréns.
I projektet OLK1100 Gerstaberg har Therese dimensionerat överbyggnaden till en 340 m lång spännarmerad balkbro för järnvägstrafik. Dimensioneringsarbetet har innefattat hela processen från systemberäkning med val av spännarmering till dimensionering av slakarmering i överbyggnaden, inklusive dynamisk analys. För spännarmeringen har Therese utfört arbetet från att välja spännarmeringskurva till kontroller av överbyggnaden i brottgräns och bruksgräns samt framtagande av erforderliga uppspänningskrafter. Arbetet med dimensionering av slakarmering har inbegripit många armeringsdetaljer för att ta hand om krafterna kring lager, i tvärbalkar samt kring spännarmeringsförankringar.
Genom sin höga förmåga att gå djupt in i regelverken har Therese bidragit till betongkonstruktionens utveckling. Hon har tillsammans med kollegor och beställare utmanat och klargjort komplicerade frågeställningar i regelverken. Hon delar också med sig av det hon kommer fram till kollegor och andra samarbetspartners på ett effektivt sätt.
Mikael Szymanski, Heidelberg Material Precast Abetong.
Mikael har ett stort engagemang och precision i framtagande av prefabkonstruktioner och dess beräkningar. Han har förmågan att omvandla komplexa idéer till konkreta lösningar. Vilket ger bra projekt och tillverkning i fabrik.
Han är verkligen en konstruktör ut i fingerspetsarna med öga för detaljer och rimlighet när det kommer till armering och utförande. Hans magkänsla litar man på. Därför bör han nomineras som årets betongkonstruktör.
Ett projekt som Mikael var med och räknade fram var Klocktornet i Sankt Andreas kyrka i Malmö. Projektet gick ut på att man rev gamla Sankt Andreas kyrkan i Malmö och uppförde ett likvärdigt klocktorn med prefab-element (massiva plattor, väggar). De löste stabilitet, vind etc med avancerade beräkningar.
Lovisa Persson, WSP.
Lovisa Persson nomineras som årets betongkonstruktör för hennes insatser i projektet Södertälje Sluss och Kanal där hon gjort konstruktionsberäkningar för de nya porthuvudena. Porthuvud är stora och komplexa betongkonstruktioner som slussportarna gå in under och har en komplex geometri och där produktionen, som är under utmanande former, blir högst relevant fråga i dimensioneringen och utformningen.
Det är väldigt komplexa och unika konstruktioner med mycket högt ställda krav på beständighet och ett ständigt pågående arbete tillsammans med entreprenören för att underlätta produktionen.
Lovisa har hela tiden visat på hög kompetens och är en mycket uppskattad medarbetare, både för WSP och för Peab.
Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.
Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.
Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.