Heidelberg Materials har skaffat en elektrisk betongbil som kan ta full last
Syftet med samarbetet är att gemensamt undersöka och utveckla hur Heidelberg Materials lastningar och transporter kan lösas med hjälp av elektrifierade fordon.
– Vi håller på att gå över till en modernare och på sikt helt fossilfri fordons- och pumpflotta för att klimatanpassa våra transporter. Denna leverans är bara första steget, säger Per Berglund, vd för Heidelberg Materials Betong Sverige, som är användare av betongbilen.
Ellastbilar har redan funnits på marknaden i några år. Men detta är den första hundra procent elektriska betongbil som kan ta en full last betong. En laddning beräknas räcka till en dags leveranser, med en kortare laddning under lunch.
‒ Partnerskapet med Volvo har potential att driva på utfasningen av koldioxid genom hela vår värdekedja i norra Europa. Vi ser fram emot att fortsätta arbeta tillsammans för att identifiera och införa innovativa lösningar för en snabb klimatomställning i byggsektorn, säger Karin Comstedt Webb, vice vd Heidelberg Materials Sverige.
Enligt Heidelberg Materials står landbaserade transporter i norra Europa för totalt sex procent av klimatbelastningen i hela värdekedjan. En elektrifiering av fordonsflottan kan minska de årliga utsläppen väsentligt. Elektrifierade fordon ger en tystare och bättre arbets- och stadsmiljö.
Återbruk av byggmaterial lyfts ofta som en nyckel för att vi ska klara klimatmålen, men vägen till storskalig försäljning är kantad av utmaningar. Nu undrar vi: Hur tar vi oss över hindren?
Åsa "Betongbruden" Karlström har bytt arbetsgivare. Hon saknar sin gamla bil som hon har så många minnen med. Men nu är det framåt som gäller, lite semester till och många lass betong.
Byggbranschen ser en nedgång i arbetsplatsolyckor, visar färsk statistik från Arbetsmiljöverket. Samtidigt ökar arbetssjukdomarna. Branschen uppmanas att hålla i säkerhetsarbetet.