MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow
Studie visar: Betong med slagg har bättre fuktegenskaper – kortare torktid och säkrare RF-mätning ger fördelar för byggklimat.

Ny studie: Slaggen visar unika fuktegenskaper

Roger Andersson

Roger Andersson

Roger Andersson har varit chefredaktör för Tidskriften Betong mellan 2004-2021. Han har även varit sportjournalist, informationschef, utbildad till undersköterska och lastat väskor på Arlanda. Drömmer om att göra ett samhällsbyggnadsevent i Globen.

En ny studie från Lunds Tekniska Högskola avslöjar att betonger med slagg har oväntade fuktfördelar jämfört med traditionell betong. Resultaten ger nytt bränsle till debatten om klimatoptimerade bindemedel.

Satsningen på klimatförbättrad betong har ofta kantats av frågetecken kring prestanda. Nu slår en ny vetenskaplig studie fast att Eco-betong, alltså Swerocks klimatförbättrade betong med masugnsslagg, har förbättrade fuktegenskaper – något som kan ge betydelsefulla effekter för torktider, RF-mätning och långsiktig fuktsäkerhet.

– Det är första gången vi kunnat mäta hur fukttransporten i den här typen av betong förändras med tiden. Resultaten är lovande, säger Lars-Olof Nilsson, professor emeritus vid LTH och huvudförfattare till studien.

De mest spännande fynden rör de betonger med 30–50 procent slagginblandning.

Undersökningen omfattade fem olika betonger med varierande vattencementtal och slagginnehåll. De mest spännande fynden rör de betonger med 30–50 procent slagginblandning.

I de betongerna var fukttransportkoefficienten upp till 50 procent lägre jämfört med betong helt utan slagg. Och – till skillnad från tidigare uppfattningar – visade även slagginblandade betonger ett tydligt fuktberoende i sina transportegenskaper.

Detta betyder att materialets förmåga att transportera fukt varierar med relativ fuktighet (RF), något som tidigare mest förknippats med Portlandcement-baserade betonger.

Oskar Linderoth, forskningsledare på Swerock.

Oskar Linderoth, forskningsledare på Swerock.

– Eco-betongerna visade betydligt lägre fukttransport, vilket bland annat kan påverka uttorkningstider och fuktberäkningar positivt, säger Oskar Linderoth, forskningsledare på Swerock, som varit med och initierat studien.

En annan viktig slutsats rör betongernas sorptionskurvor – alltså hur mycket vatten de kan hålla vid olika fuktnivåer. Hos betonger med slagg observerades en tydlig “platå” i området 85–95 % RF. I detta intervall var fuktkapaciteten mycket låg, vilket betyder att betongen knappt tar upp eller avger fukt trots förändringar i omgivande klimat.

Denna egenskap kan påverka hur man tolkar RF-mätningar, särskilt om man använder sensorer med egen fuktkapacitet – som i värsta fall kan ge systematiskt felaktiga värden.

– Det här innebär att vi måste vara extra noga med vilka sensorer vi använder och hur vi tolkar data vid mätningar i betonger med slagg, säger Lars-Olof Nilsson.

Det är första gången detta samband kunnat mätas och kvantifieras på ett så tydligt sätt.

En särskilt utstickande del av studien är användningen av burkmetoden – en nyare metod för att mäta fukttransportens utveckling över tid. Det visade sig att fukttransportkoefficienten minskade med upp till en faktor två mellan 3 och 12 månaders härdningstid. Det är första gången detta samband kunnat mätas och kvantifieras på ett så tydligt sätt.

– Med den här studien stärker vi argumenten för att Eco-betong inte bara är bra för klimatet utan också fungerar tekniskt mycket väl, säger Oskar Linderoth.

Läs hela rapporten här

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025