Bakom genombrottet står professor Alessandro Rotta Loria vid Northwestern’s Department of Civil and Environmental Engineering. I en intervju på universitetets nyhetssajt förklarar han att det handlar om att utnyttja havets egna mineralresurser i kombination med kontrollerad elektrolys.
Genom att bubbla koldioxid genom havsvatten samtidigt som en elektrisk ström leds genom det, skapas en kemisk reaktion där kalcium- och magnesiumjoner binder CO₂ till fasta mineraler – främst kalciumkarbonat och magnesiumhydroxid. Dessa mineraler kan sedan användas i betong, vilket ersätter sand och grus och samtidigt fungerar som en kolsänka.
-Vi efterliknar geologiska processer som annars skulle ta tusentals år, men gör det på några minuter i laboratoriemiljö, säger Rotta Loria på sajten news.northwestern.edu.
Dessutom produceras väte som en biprodukt under elektrolysen – ett bränsle som kan återanvändas som energibärare inom andra sektorer, exempelvis transport.
Enligt forskarna krävs varken extrema temperaturer eller tryck, vilket gör tekniken energieffektiv. Dessutom produceras väte som en biprodukt under elektrolysen – ett bränsle som kan återanvändas som energibärare inom andra sektorer, exempelvis transport.
Sajten Electrek.co rapporterar att de nya materialen har upp till 28 procent lägre klimatavtryck jämfört med traditionell betong, samtidigt som de är mindre benägna att spricka. Minskad sprickbildning kan i sin tur ge längre livslängd åt byggkonstruktioner, vilket förstärker materialets miljöfördelar ur ett livscykelperspektiv.
En annan fördel är att tekniken minskar behovet av sand, som i dag är en hårt exploaterad resurs globalt. Att kunna ersätta sand med kalciumkarbonat och magnesiumhydroxid skulle kunna minska miljöpåverkan från sandutvinning, särskilt i känsliga flodmiljöer och havsbottnar.
Projektet är ännu i laboratoriestadiet, men forskarna är optimistiska. Tekniken är skalbar, menar Rotta Loria, eftersom både havsvatten och koldioxid finns i överflöd, och processen kan drivas med förnybar el. Just detta – att tekniken kombinerar koldioxidinfångning, materialproduktion och vätgasgenerering i ett och samma system – gör den särskilt intressant i ett hållbarhetsperspektiv.
Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.
Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.
Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.