
Bakom genombrottet står professor Alessandro Rotta Loria vid Northwestern’s Department of Civil and Environmental Engineering. I en intervju på universitetets nyhetssajt förklarar han att det handlar om att utnyttja havets egna mineralresurser i kombination med kontrollerad elektrolys.
Genom att bubbla koldioxid genom havsvatten samtidigt som en elektrisk ström leds genom det, skapas en kemisk reaktion där kalcium- och magnesiumjoner binder CO₂ till fasta mineraler – främst kalciumkarbonat och magnesiumhydroxid. Dessa mineraler kan sedan användas i betong, vilket ersätter sand och grus och samtidigt fungerar som en kolsänka.
-Vi efterliknar geologiska processer som annars skulle ta tusentals år, men gör det på några minuter i laboratoriemiljö, säger Rotta Loria på sajten news.northwestern.edu.
Dessutom produceras väte som en biprodukt under elektrolysen – ett bränsle som kan återanvändas som energibärare inom andra sektorer, exempelvis transport.
Enligt forskarna krävs varken extrema temperaturer eller tryck, vilket gör tekniken energieffektiv. Dessutom produceras väte som en biprodukt under elektrolysen – ett bränsle som kan återanvändas som energibärare inom andra sektorer, exempelvis transport.
Sajten Electrek.co rapporterar att de nya materialen har upp till 28 procent lägre klimatavtryck jämfört med traditionell betong, samtidigt som de är mindre benägna att spricka. Minskad sprickbildning kan i sin tur ge längre livslängd åt byggkonstruktioner, vilket förstärker materialets miljöfördelar ur ett livscykelperspektiv.
En annan fördel är att tekniken minskar behovet av sand, som i dag är en hårt exploaterad resurs globalt. Att kunna ersätta sand med kalciumkarbonat och magnesiumhydroxid skulle kunna minska miljöpåverkan från sandutvinning, särskilt i känsliga flodmiljöer och havsbottnar.
Projektet är ännu i laboratoriestadiet, men forskarna är optimistiska. Tekniken är skalbar, menar Rotta Loria, eftersom både havsvatten och koldioxid finns i överflöd, och processen kan drivas med förnybar el. Just detta – att tekniken kombinerar koldioxidinfångning, materialproduktion och vätgasgenerering i ett och samma system – gör den särskilt intressant i ett hållbarhetsperspektiv.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.