MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow
Allt om betonggalan, utbildning i branschen och praktik med både finbetong och björnskit – en vecka fylld av lärdomar och utmaningar.

När slutet beror på början

Betongbruden

Betongbilschaufför som jobbar på Stellan A Åkeri I Tullinge AB. Jag har kört betong sedan 2014 åt flera olika aktörer både i Stockholm och ute i landet. Mina intressen förutom betong är loppisar, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre. Inläggen och texterna i bloggen är mina personliga åsikter.

Åsa ”Betongbruden” Karlström var på Betonggalan förra veckan och minns särskilt frasen "slutet beror på början". I allt från formarbete till upplärning av nya chaufförer märks vad som händer när grunden inte tas på allvar.

Årets betonggala är avklarad och det blev som vanligt en väldigt trevlig tillställning. Jag började dagen med att lyssna på lite föreläsningar och där var en av dem som stack ut Fredrik Player från Player AB med sitt klockrena motto “slutet beror på början”.

Oavsett inom vilket område så stämmer det. Om du inte gör ett bra formarbete före gjutning blir gjutningen skit, om du inte lär upp nya anställda ordentligt kan du heller inte förvänta dig att de presterar på bästa möjliga sätt senare, för att ta två exempel.

Det sista exemplet ser vi återkommande i vår del av branschen där oseriösa företag tillåts slarva med upplärningen av nya chaufförer och det i sin tur drabbar kunderna vilket flertalet kunder vittnar om. Det var ett av kvällens samtalsämnen. Jag tycker att det är beklagligt att man från leverantörshåll inte förstår hur inkompetens hos chaufförerna skapar problem och risker för kunderna.

Vi är leverantörens främsta representanter, ofta de enda (plus provtagaren) från leverantören som kunden träffar och man bryr sig knappt?

När jag inte går på galan så har jag just nu under ett par veckor en praktikant från STFG. Tilda går transportlinjen på gymnasiet och har valt betong som specialinriktning. Hon kommer börja läsa ämnet först nästa år men hade önskat att få göra redan denna APL inom betongbranschen.

Självklart var hon välkommen och hon har hittills hunnit med att prova på en hel del. Hon har lossat till grävmaskin, slangpump och mastpump. Vi har dessvärre även fått öva på punktering med lass i bilen och hur man löser en sådan situation med däckjour, kontakt med fabriken och chefen. Det slutade med att vi fick åka och lossa betongen på tippen så nu vet hon hur det funkar där med att väga in/ut. Dyrt!

Vi har hunnit med att köra båda på Skanska och Swerock, både ovan och under jord. Vi har kört fin betong och riktig björnskit (branschuttryck för väldigt trög skitbetong vilket kan hända alla leverantörer) och vi har sett när betongen förändras till det sämre och det är dags att börja oroa sig för att den riskerar att brinna i bilen.

Vi har dessutom lämnat in bilen på verkstad så det har verkligen blivit en allsidig praktik såhär långt. Nu är det två dagar kvar på praktiken och då hoppas vi på lite färre motgångar än vad denna vecka bjöd på.

Läs mer