
Ännu ett år i betongvärlden är snart avklarat. De sista dagarna har varit ganska intensiva, många vill få gjutet innan julledigheten.
I onsdags tog jag på mig ett frivilligt övertidslass som jag bedömde borde gå rätt snabbt. Bygget låg nio minuter från fabriken och det var bara 2,5 kubik med minipump. När jag kommer till bygget har kollegan som är före mig halva lasset kvar och det går saaaakta. Skit också, bara att vänta.
Efter 66 minuters väntetid är kollegans lass så dåligt att man avbryter och tar in mig i stället. Vi börjar med att lätta upp konsistensen och sedan lossar vi. Efter 40 minuter har vi lossat en kubik vilket är väldigt långsamt, ofta lossar man fem eller sex kubik på den tiden.
Nästa bil kom och då skickade man hem mig eftersom min betong är för dålig, inte otippat när jag har haft så mycket väntetid. Jag hade skämtat med fabriken om att det bergis var tre timmar lossningstid på det där jobbet när jag tackade ja till det och tja, det tog 2h 20 minuter så det var ju inte så långt ifrån. Jag borde veta bättre än att skämta om sådant där!
Vi har självklart märkt av lågkonjukturen. Det har funnits jobb men inte alls som förut och de som vet mer om det här spår att det kommer fortsätta. Man får vara tacksam så länge man har jobb även om de sista veckorna nu i höst har varit jäkligt tungjobbade på grund av “slut på årsarbetslust”. Så det är en trött Betongbrud som jobbar sista dagen fredag den 20:e och sedan blir det inget jobb förrän den 8/1! Väldigt välbehövlig vintervila.
Jul och nyår blir hos familjen som vanligt. Pappa bor numera på ett äldreboende så det blir lite annorlunda i år, nya traditioner skapas. Jag hoppas att ni får en underbar jul och ett trevligt nyår. Var snälla med varandra. God jul och gott nytt år!

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.