
Tillbaks på jobbet och det blev en riktig mjukstart efter den långa, sköna ledigheten. Hoppas att ni har haft det bra i jul/nyår. Jag hade ledigt i tisdags också på grund av diverse läkarbesök så det enda jag gjorde i jobbväg då var att åka till lastbilen och kolla om den ville starta samt skottade parkeringen. Den startade glatt och fick bli lite varm medan jag skottade.
På onsdagen hade jag stådag, ingen körning alltså. Jag åkte till Västbergafabriken och käkade frukost och avvaktade ifall det skulle bli något jobb men efter ett par timmar åkte jag till Bromsten istället.
Lämnade in papper och hämtade spolarvätska i våra bodar där och sedan svängde jag förbi fabriken i Hammarby och pratade lite med gamla kollegor. Det var allt för den dagen och jag var hemma igen vid 11.30.
Torsdagen bjöd på körning i Länna. Det blev sovmorgon och sedan nästan en och en halv timmes väntetid innan jag fick ett första lass till bygget av ett nytt badhus i Saltsjöbaden. Jag fick sällskap av en trevlig pumpförare och vi pratade bland annat om branschen, hur den stadigt försämras, att man verkar ha tappat de “mjuka värdena” i jakten i miljöpoäng och hur synen på oss som jobbar ute i verkligheten blir mer och mer nedlåtande.
Efter det jobbet var det lunch och därefter blev det ett lass till Gustavsberg där det byggs bostadshus. På väg hem skickade jag ett sms till kiropraktorn att jag kunde komma tidigare och han hade en tid direkt när jag hade parkerat, skönt!
Fredagen blev återigen en stådag. Perfekt startvecka för mig och från nästa vecka har jag dessutom lediga onsdagar i januari och eventuellt februari, underbart. Jag skulle jobba så jämt om jag kunde eftersom jag mår väldigt mycket bättre av det.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.