MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Mjukstartar betongbilen efter helgerna

Betongbruden

Betongbilschaufför som jobbar på Stellan A Åkeri I Tullinge AB. Jag har kört betong sedan 2014 åt flera olika aktörer både i Stockholm och ute i landet. Mina intressen förutom betong är loppisar, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre. Inläggen och texterna i bloggen är mina personliga åsikter.

Åsa "Betongbruden" Karlström är tillbaka efterledighet och börjar bloggen med en mjukstart, skottar fram betongbilen.

Tillbaks på jobbet och det blev en riktig mjukstart efter den långa, sköna ledigheten. Hoppas att ni har haft det bra i jul/nyår.  Jag hade ledigt i tisdags också på grund av diverse läkarbesök så det enda jag gjorde i jobbväg då var att åka till lastbilen och kolla om den ville starta samt skottade parkeringen. Den startade glatt och fick bli lite varm medan jag skottade.

På onsdagen hade jag stådag, ingen körning alltså. Jag åkte till Västbergafabriken och käkade frukost och avvaktade ifall det skulle bli något jobb men efter ett par timmar åkte jag till Bromsten istället.

Lämnade in papper och hämtade spolarvätska i våra bodar där och sedan svängde jag förbi fabriken i Hammarby och pratade lite med gamla kollegor. Det var allt för den dagen och jag var hemma igen vid 11.30.

Torsdagen bjöd på körning i Länna. Det blev sovmorgon och sedan nästan en och en halv timmes väntetid innan jag fick ett första lass till bygget av ett nytt badhus i Saltsjöbaden. Jag fick sällskap av en trevlig pumpförare och vi pratade bland annat om branschen, hur den stadigt försämras, att man verkar ha tappat de “mjuka värdena” i jakten i miljöpoäng och hur synen på oss som jobbar ute i verkligheten blir mer och mer nedlåtande.

Efter det jobbet var det lunch och därefter blev det ett lass till Gustavsberg där det byggs bostadshus. På väg hem skickade jag ett sms till kiropraktorn att jag kunde komma tidigare och han hade en tid direkt när jag hade parkerat, skönt!

Fredagen blev återigen en stådag. Perfekt startvecka för mig och från nästa vecka har jag dessutom lediga onsdagar i januari och eventuellt februari, underbart. Jag skulle jobba så jämt om jag kunde eftersom jag mår väldigt mycket bättre av det.

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025