MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Kampen mellan björnskit och yoghurt

Betongbruden

Betongbilschaufför som jobbar på Grann Åkeri AB. Jag har kört betong sedan 2014 åt flera olika aktörer både i Stockholm och ute i landet. Mina intressen förutom betong är loppisar, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre. Inläggen och texterna i bloggen är mina personliga åsikter.

Åsa "Betongbruden" Karlström har problem med den klimatförbättrade betongen. Ena gången är den som björnskit, andra gånger som yoghurt. Men ut ska den.

Jag fick ett jobb där det skulle lossas med ränna. Ser på orderna att konsistensen ska vara “trög S4, nästan S3” vilket ungefär kan liknas med youghurt i konsistensen. Den ska vara stabbig men ändå röra på sig lite om man petar på den. Vet sedan tidigare att det kan vara lite lurigt med de lite trögare betongsorterna och ränna men tänker att här borde det vara lugnt.

Efter att man har tagit prov på betongen på fabriken (såg jättefin ut!) beger jag mig iväg till kunden en halvtimme bort. Man ska gjuta stolphål för stängsel vilket förklarar önskemålet om lite trögare betong, man vill kunna sätta stolparna direkt. Jag viker ut rännan och ordnar så att jag har bästa tänkbara fall på den för att underlätta lossningen. Vänder roteraren och betongen kommer ner i rännan och där blir det direkt tvärstopp. Skit också.

“Det här är INTE vad jag har beställt” konstaterar kunden och jag håller med. Vi diskuterar om vi ska hälla i flyt för att lätta upp konsistensen så att den går att jobba med, men det är en balansgång i och med att kunden vill ha den stabbig. Rådgör med fabriken och provar sedan med flyt. Marginellt bättre, men den rör sig fortfarande inte frivilligt så kunden får dra ner betongen med rakan vilket är väldigt tungt.

Efter några stolphål kommer betongen inte ens ner på rännan utan fastnar i utlastningstratten. Jag tillsätter mer flyt medan kunden rensar rännan. Återigen knappt ingen skillnad och på bara några få minuter är vi tillbaks på samma nivå igen. Jag ser på betongen att den är torr, det är utan tvekan så att den skulle behöva vatten, men det tillsätter man helst inte eftersom det försämrar hållfastheten.

Kunden kämpar på med rakan, varenda liter får dras ner för rännan och jag skäms över vad jag levererar. Jag hatar dålig betong och tyvärr är det här ett skolboksexempel på betong som inte motsvarar det kunden har beställt. Trist, eftersom den var jättefin när jag lämnade fabriken en halvtimme tidigare och det är inte ens varmt ute, den borde inte ha någon anledning att bli såhär.

Efter 82 minuter hade kunden rakat ut två kubik “björnskit”, slanguttryck i branschen för riktigt trög betong och jag fick äran att köra de resterande 1,5 på tipp. Hällde i rejält med vatten för att inte riskera att den brann i bilen men när jag kom till tippen var betongen superfin, utan tvekan för låg fukt hos kunden.

Tyvärr är det här en baksida av de nya miljövänliga betongsorterna. De ser säkert jättefina ut på pappret men ute i verkligheten är de ibland opålitliga och svårjobbade. Kunderna klagar på att betongen är “död” så fort den landar i formen (den blir extremt tungjobbad för den reagerar inte alls när man vill flytta den, inte ens med vibrostav), detta trots att den kan se fin ut ner i pumpen.

Jag har kört tre olika aktörers miljöbetong och samtliga har liknande utmaningar. Det är självklart bra att man jobbar på att hitta miljövänligare alternativ men det känns spontant som att det är en bit kvar innan den blir riktigt bra.

Läs mer