Den här veckan har Praktikant-Sara fått prova på att köra rännan. För er som inte är så insatta så är det en nio meter lång hydrauliskt styrd ränna som körs med fjärrkontroll. Den sitter på sidan av bilen i transportläge och kan fällas ut vid behov. Då sitter den mitt bakom bilen och kan svängas i 90 grader. Betongen lossas med hjälp av självfall så det kan inte vara några höga formar man ska tippa i (även om en hel del gästarbetare tror att det går att lossa med rännan riktad uppåt).
Det som kan vara knepigt när man kör rännan är dels att anpassa mängden betong så att det inte blir för mycket eller för lite i formen. Det finns också en säkerhetsrisk när folk som inte förstår bättre jobbar nära rännan. Framför allt när man är nybörjare händer det att man trycker på fel knapp och jag törs lova att många betongare har haft ont i knäna under sin karriär pga hastigt svängande ränna.
Vi hade 4,3 kubik med oss till kunden och när vi kom fram såg jag att det var en lång platta som skulle gjutas. Perfekt nybörjarkörning eftersom det varken är precision eller en massa grejer/armeringsjärn i vägen utan det är toppen för att lära sig manövrera rännan. Jag instruerar Sara hur man fäller ut den på ett korrekt sätt och sedan visar jag hur vi ska lossa betongen och på vilken höjd de vill ha betongen. Därefter får hon börja köra och vii sätter roteraren på väldigt sakta utsnurr så att hon hinner med att flytta rännan utan att det blir översvämning och det går riktigt bra!
Efter en liten stund står jag och pratar med kunden och Sara och två killar jobbar på med plattan. Det visar sig att Sara har fin känsla för körningen och dessutom ett bra öga för hur mycket betong som ska läggas innan hon flyttar rännan. Att kunna “se nivån” är en bra egenskap för det underlättar för kunden som slipper raka/flytta så mycket betong. Hon blir lite nervös och det känns lite skakigt tycker hon men hon kör ändå ränna bättre än en del som kört betong i flera år. Jag säger till kunden att det är kul att se när folk har talang för något.
Snart är plattan klar och betongen räckte precis, vi fick 50 liter över vilket räknas som ingenting. Vi spolar rent rännan och Sara får beröm av grabbarna innan vi tackar för oss och åker vidare mot nästa jobb.
Master Builders Solutions utökar sitt produktsortiment för betong- och tunnelindustrin till att även omfatta stålfibrer. Samtidigt anställs Per-Anders Johansson, tidigare Bekaert.
Den 1 juli tillträder Ryan Chandley som ny vd för Thomas Concrete Groups dotterbolag i USA. Totalt har företaget 85 betongfabriker i landet och dotterbolaget står för cirka 65 procent av koncernens totala omsättning.
Genom återbruk, klimatsmarta material och digital innovation har Grev Tureplan förvandlats till en förebild i hållbart byggande – och belönats med titeln Årets Bygge 2025.