MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow
Kaos i betongvärlden: säkerhetsbrister, felgjutningar och sena avbokningar – högsäsong för inkompetens på bygget.

Högsäsong för inkompetens

Betongbruden

Betongbilschaufför som jobbar på Grann Åkeri AB. Jag har kört betong sedan 2014 åt flera olika aktörer både i Stockholm och ute i landet. Mina intressen förutom betong är loppisar, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre. Inläggen och texterna i bloggen är mina personliga åsikter.

När säkerhetsrutiner ignoreras, betong späds med vatten och gjutningar avbokas i sista stund – då vet man att det är högsäsong för inkompetens. Åsa ”Betongbruden” Karlström summerar en arbetsvecka fylld av missar, märkligheter och ett avsked efter 5,5 år bakom ratten hos Grann Åkeri.

Just nu känns det som att det är högsäsong för inkompetens och ren idioti.
Det började med att jag höll på att lossa i en av tunnelbanetunnlarna. Då kom en kille från huvudentreprenören och frågade om jag hade en tag (används för att visa var man är i tunneln om det skulle hända en olycka).

Nä, det får vi inga, svarade jag. Då frågade han om jag var incheckad. Nä, vi har inte fått någon information om det överhuvudtaget sade jag och då muttrade han att *företagets namn* inte gör sitt jobb varpå jag svarade “vi vet” för det är inte bara med säkerheten det finns brister.

Han förklarade att vi inte får åka ner i tunneln utan tag och vi ska dessutom vara incheckade i deras säkerhetsapp. Vi har som sagt inte fått någon information alls och de där kurserna som var så väldigt viktiga innan tunneljobben när man körde åt en annan leverantör har vi heller inte hört talas om vilket är märkligt bara det.

Det visade sig sedan att underentreprenören har blivit tillsagd åtskilliga gånger även från högre nivå att de måste skärpa sig vilket de skiter i.

Det hela slutade med att jag skrev en avvikelserapport och den här killen fick en kopia enligt önskemål. Det visade sig sedan att underentreprenören har blivit tillsagd åtskilliga gånger även från högre nivå att de måste skärpa sig vilket de skiter i.

Sedan var jag på en gjutning med slangpump där man skulle gjuta en platta. Utländska killar som inte pratade något språk som vi andra kunde men de hade lärt sig “water” och när de tyckte att betongen var för trög sade de “water, water”. Man får inte tillsätta vatten i betongen för det försämrar hållfastheten så vi brukar nicka och hälla i flytmedel istället.

Denna gång protesterade de när de såg dunken med flyt och fortsätta kräva vatten så vi gav upp, hällde i vatten och noterade detta på ordern så att det inte blir några framtida problem för leverantören.

Därefter skulle ett annat gäng gjuta två meter höga väggar. Man hade beställt en betong som ska vibreras med en vibrostav men det struntade man i. Problemet med det är att det bildas luftfickor i formen så deras väggar kommer garanterat ha stora gjutsår som det kallas. Även detta noterades såklart i ordern.

Samtliga tre gånger har varit på grund av slarv eller inkompetens och varje gång kostar det massor med pengar.

Sist men inte minst har vi kunden som för tredje gången avbokar en stor gjutning samma dag som den är planerad för att de “inte är överens med uppdragsgivaren”. Samtliga tre gånger har varit på grund av slarv eller inkompetens och varje gång kostar det massor med pengar både för dem och för fabriken som ju har ställt ut en massa extra bilar till ingen nytta.

Man tänker att de har vetat om dagen innan att de inte kan gjuta men ändå bokar de av samma dag? Här kan man ju också tycka att uppdragsgivaren borde vara lite mer på tå och hålla ett extra öga på entreprenören efter första missen men det har man inte ansett sig behöva.

slideshow image

Denna vecka är min sista hos Grann Åkeri AB. Efter 5,5 år blev det dags att byta arbetsgivare vilket såklart känns tråkigt. Även tråkigt att skiljas från bilen som har varit en trogen partner sedan innan jag började hos Grann. Vi har varit på jobb både i Sundsvall och i Särna och har kört åt både Skanska, Betongindustri och Swerock under vår tid tillsammans.

Fyra olika utseenden har vi hunnit med! Bilen är absolut på topp två bästa betongbil jag har kört och jag hade gärna haft den kvar men så blev det inte. Jag vill passa på att tacka Grann Åkeri för den här tiden och önska dem lycka till framöver.

Läs mer