MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow
Brevik CCS drift igång – första nettonoll-cement via evoZero till Sverige. Slite‑projekt på Gotland planerar 1,8 Mt CCS till 2030.

Heidelbergs hela CCS-kedja i drift

Roger Andersson

Roger Andersson

Roger Andersson har varit chefredaktör för Tidskriften Betong mellan 2004-2021. Han har även varit sportjournalist, informationschef, utbildad till undersköterska och lastat väskor på Arlanda. Drömmer om att göra ett samhällsbyggnadsevent i Globen.

Cementfabriken i Brevik har som första anläggning i världen fångat in, transporterat och permanent lagrat koldioxid från cementproduktion. Med Northern Lights som lagringspartner markerar projektet ett tekniskt genombrott för CCS inom byggmaterialindustrin – och lägger grunden för Sveriges planerade storsatsning på Gotland.

När Heidelberg Materials i slutet av augusti meddelade att CCS-värdekedjan i Brevik är i drift markerade det ett tekniskt och industriellt genombrott: för första gången har cementindustrin lyckats etablera en komplett kedja för infångning, transport och lagring av koldioxid. CO₂ från företagets fabrik i Brevik har fångats in, kylts ned, skeppats till Øygarden utanför Bergen, och därefter injicerats i Aurora-reservoaren – 2 600 meter under havsbotten. Det är ett konkret steg för en industri som hittills stått för omkring sju procent av världens totala växthusgasutsläpp.

Den norska delen av värdekedjan drivs av Northern Lights, ett joint venture mellan Equinor, Shell och TotalEnergies. Inledningsvis kan anläggningen lagra 1,5 miljoner ton koldioxid per år – en kapacitet som redan är uppbokad – och en andra utbyggnadsfas är beslutad med målet att nå fem miljoner ton per år till 2028. Den koldioxid som nu lagrats i Aurora-reservoaren kommer från Heidelberg Materials pilotanläggning i Brevik, som har kapacitet att fånga upp 400 000 ton per år, motsvarande cirka hälften av fabriksutsläppen.

Med infrastrukturen på plats lanseras också evoZero – en cementprodukt som enligt Heidelberg Materials möjliggör betong med noll nettoutsläpp. Produktionen för 2025 är redan slutsåld enligt företaget, trots att produkten är är dyrare än konventionell cement. Hur mycket dyrare har inte Heidelberg Materials angett.

Satsningen i Brevik fungerar också som förebild för ett betydligt större projekt: Slite CCS på Gotland. Här planerar Heidelberg Materials att fånga upp till 1,8 miljoner ton koldioxid per år, vilket skulle motsvara upp till fyra procent av Sveriges totala utsläpp. Projektet är fortfarande i så kallad FEED-fas (förprojektering) med investeringsbeslut planerat till 2026 eller 2027 och möjlig byggstart året därpå. Målet är driftsättning omkring 2030. CCS-anläggningen i Slite ska till skillnad från Brevik kunna hantera både fossila och biogena utsläpp, vilket gör att delar av lagringen kan räknas som nettonegativ.

Slite CCS har redan fått stöd från svenska Industriklivet och EU:s Just Transition Fund. Totalt har mer än 370 miljoner kronor hittills beviljats till förstudier och projektering. Om projektet realiseras i tid och i full skala blir det inte bara Sveriges största klimatprojekt i industrin, utan också ett av de mest omfattande CCS-systemen i Europa. Erfarenheterna från Brevik – tekniskt, logistiskt och kommersiellt – blir centrala för att undvika förseningar och minska riskerna i det svenska projektet.

Men CCS för cement är ingen billig väg. I Norge har staten gått in med två tredjedelar av finansieringen i Longship-programmet som Brevik och Northern Lights ingår i, till en total kostnad på över 34 miljarder norska kronor. Långsiktig finansiering och stabila stödsystem blir därför avgörande även i Sverige, särskilt om CCS ska skalas upp till andra utsläppstunga sektorer som stål, avfallsförbränning eller kraftvärme.

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025