
05.15 Klockan ringer. För mig är det här nästan sovmorgon, skönt.
05.40 Sitter i personbilen på väg till lastbilen som är parkerad fyra kilometer bort.
05.50 Startar lastbilen, sätter i förarkortet i färdskrivaren, startar paddan.
06.00 På väg mot dagens fabrik som är Swerock i Bredden. Jag är utställd.
07.10 Det är tänkt att jag ska jobba tolv timmar och sedan kommer chefen och löser av mig för att köra natten. Funderar över trafiken som har blivit väsentligt sämre kompetensmässigt sedan jag började köra lastbil för 20 år sedan. En av mina favoritlåtar kommer på radion och fast jag egentligen är för trött så sjunger jag med, “Stad i ljus” är en fantastisk låt.
06.45 Framme. Hälsar fabriken godmorgon via komradion, lägger formolja på bilen (motverkar att betongen bränner fast) och tar min kvarts rast som gör att jag sedan bara behöver ta en halvtimmes lunch. Jag har rätt till 45 minuter men får dela upp den såhär och det görs för det mesta alltid för att underlätta flytet i jobbet.
07.19 Min tur att lasta. Backar in under blandaren och trycker på knappen som berättar för fabriken att jag står korrekt och att de kan lasta. Under tiden de lastar läser jag igenom ordern för att se vart jag ska, vad det är för typ av betong samt om det finns någon tilläggsinfo som kan vara bra att veta, tex om vi ska köra via någon speciell väg.
Ibland tas det prov på betongen innan vi kör ut till kunden men inte denna gång.
Efter ca tio minuter är jag på gång mot kunden med 5 kubik i bilen. Bilen kan lasta 6 kubik men på de vägar vi ska köra på är det begränsningar (BK2) så då får jag bara lasta fem.
07.55 Kommer fram till kunden, ser en provtagare men blir förbivinkad. Ingen är före mig så jag backar till pumpen och förbereder lossning genom att trycka “lossning” i paddan och fylla upp pumpbaljan.
Därefter ger jag klartecken till pumpföraren att han kan börja pumpa genom att tuta en gång. Han ska vänta tills jag ger klartecken för att undvika att baljan blir tom, då suger pumpen luft och det blir ett så kallat luftskott som kan vara väldigt farligt för de som gjuter.
08.03 Bilen är tom och jag har signalerat “stopp” till pumpföraren genom att tuta två gånger.
08.24 Tillbaks vid fabriken, väntar på lass, en före.
08.26 Lastar. Ny adress men samma gjutning. Ser att de har pumpar på båda sidorna av E4:an, nu ska jag till den på Norra stationsgatan.
08.59- 09.05 Lossar
09.28 Tillbaks på fabriken. Spolar av “vingarna”, delen längst bak i roteraren för att se om det har fastnat något vilket det inte har, skönt. Sex bilar flörem, beräknad lastttid 09.55.
09.49 Lastar.
10.16-10.24 Lossar.
10.49-11.19 Rast eftersom lagen hade bestämt att jag skulle vara trött senast 12.00. (Arbetstidslagen säger att idag måste jag ha rast senast kl 12.00). Ser att det förberds för grillning, härligt!
11.22 Lastar.
11.45 Ankomst till bygget, väntetid.
11.52-12.10 Lossar.
12.26 Hinner inte ens in på fabriken innan jag får lastningsbesked i paddan. Backar under direkt och skyndar mig att hämta en nygrillad hamburgare med tillbehör och en dricka som jag sedan får äta medan jag kör. Väldigt gott och väldigt uppskattat! Sådant här kostar inte mycket för leverantören men gör stor skillnad för trivseln och orken. Det behöver inte vara något avancerat, bara att någon har tänkt på en gör skillnad. Glada medarbetare jobbar bättre!
12.53-13.10 Lossar.
13.24 Väntar på lass, chefen ringer och kollar läget.
13.46 Lastar.
14.18-14.25 Lossar på en för mig och dagen ny pump. Han är lite för hög så jag får höja slasen som betongen rinner ner i baljen på samt höja upp bilens bakände med luftfjädringen så går det.
14.42 Får meddelande om att åka till fabriken i Kungsängen och ta ett lass eftersom Bredden har tillfälligt slut på cement. Ganska mycket köer pga olyckor och stadsbesök så min gissning var att cementbilarna inte kom fram i tid.
15.04 Framme i Kungsängen. Här har jag inte varit sedan vi körde nåt specialjobb i den befintliga tunnelbanan en påskhelg för några år sedan.
15.47 Äntligen min tur att lasta. Ger mig iväg i köerna. Pratar med chefen, vi planerar chaufförsbyte ute på bygget och runt kl 19. Vi försöker tajma så att han kommer lagom till jag är på plats.
16.54-17.03 Lossa.
17.30 Tillbaks i Bredden. På väg tillbaka ser jag en betongbil står precis på påfarten söderut. Stackarn, iInte kul med trasig bil och betong i burken. Får lass direkt.
När jag kommer på påfarten ser jag att kollegan har fått hjälp av en bärgare, skönt. Vanligtvis får bärgaren dra med sig bilen till fabriken så att vi kan spola ur den innan vi åker till verkstad. Om bilen är död så att roteraren står stilla har vissa bärgare aggregat för att driva roteraren externt.
18.05 Kommer till bygget och möter chefen strax utanför. Eftersom jag har hört på radion att det är fyra betongbilar som ska lossa till två pumpar byter vi direkt istället för efter lossning.
18.10 Är jag på väg hemåt i chefens Ford Ranger, jösses vilken trevlig bil! Chefen ringer när jag närmar mig hans bostad och frågar hur det har gått i köerna. Helt ok säger jag och förklarar att jag funderar på att behålla bilen. Han förstår mig, han gillar den också.
18.50 Parkerar pickisen och byter till min bil.
19.05 På Willys för att köpa en mikrolåda till middag, den här helgen blev det inga matlådor gjorda och det är för sent för att laga något.
19.30 Hemma!
I vanliga fall går jag och lägger mig mellan 19.30-20.00 men dagen efter var jag utställd ganska sent så jag hann med en kopp te efter maten och läggdags blev vid 21 istället.
När jag gick hem hade jag kört 8 lass, då hade vi klarat av ungefär hälften av gjutningen och dagen hade flutit på riktigt bra. Trött men nöjd, storgjutningar är kul! Storgjutning

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.