MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Tre E i väggen nästan som trä

Roger Andersson

Roger Andersson

Roger Andersson har varit chefredaktör för Tidskriften Betong mellan 2004-2021. Han har även varit sportjournalist, informationschef, utbildad till undersköterska och lastat väskor på Arlanda. Drömmer om att göra ett samhällsbyggnadsevent i Globen.

Heidelberg Materials nya e3-vägg har lägre koldioxidbelastning än vid utfack med stålreglar och närmar sig värdena för utfack med träreglar. Det visar en färsk jämförelse av olika väggsystem som granskats av WSP.

– För att få fram en relevant och rättvis jämförelse har vi gått på djupet och räknat in alla delar i bygget som påverkas vid val av olika väggsystem. Exempelvis material i fasad och stomme. Uträkningarna har sedan granskats i detalj och godkänts av WSP, säger Andreas Lidö, utvecklingsingenjör på Heidelberg Materials Precast Abetong.

Beräkningarna är baserade på värden hämtade ur Boverkets klimatdatabas, utan att räkna med den schablonhöjning av koldioxidbelastning på 25 procent som Boverket gör.

– Vi blev mycket positivt överraskade av resultatet som tydligt visar att E3-väggen inte bara är långt mycket bättre än branschvärdet för sandwichväggar i betong, utan även passerar utfackningsväggar med stålreglar och närmar sig utfackningsväggar med träreglar, säger Andreas Lidö.

E3-väggen (Environment, Efficiency, Economy), kan tack vare mindre mängd armering och betong sänka koldioxidavtrycket med 40 procent, kapa vikt och tjocklek med 30 procent och minska kostnaden med 20 procent jämfört med en vanlig betongvägg.

E3 är ett bärande fasadelement med pelare-balkstomme integrerat i väggen, tunn inner- och ytterskiva i fiberarmerad betong och högvärdig isolering som ger ett U-värde på 0,15. e3-väggen passar för bostadsprojekt med högst åtta våningar, plattbärlag som bjälklag och med en max frihöjd i lägenheterna på 2,60 meter.

Den minskade väggtjockleken ger en maximerad boarea. En lättare vägg gör dessutom att kunden kan spara pengar genom att använda en mindre kran på bygget, plus att priset blir lägre tack vare lägre tillverkningskostnad och lägre transportkostnad. I och med att e3 är en bärande vägg kan entreprenören minska mängden armering i bjälklaget med ca 2,5 kg/m2 jämfört med utfackningsväggar.

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025