
SBUF har jämfört klimatförbättrad betong med traditionell betong
Utvärderingen av SBUF:s projekt visar att temperatursprickor i klimatförbättrad anläggningsbetong med högst 25 procent slagg ofta kan åtgärdas på samma sätt som vid gjutning med anläggningsbetong utan slagg.
Däremot framgår det att anläggningsbetong med 25 till 50 procent slagg ofta kräver mer komplicerade åtgärder på vintern, som till exempel betydligt längre form- och täckningstider än vad entreprenörerna är vana vid.
En annan slutsats som SBUF har dragit är att normala temperatursprickåtgärder under sommarhalvåret ofta även fungerar för klimatförbättrad betong med en hög andel slagg.
Avslutningsvis visar projektet att kylning av betong med mycket slagg behöver kombineras med värmning och/eller isolering. Enligt SBUF kan det resultera i komplicerade lösningar.

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.