Först leverades den nya hybrida betongbilen och sedan en ny hybrid betongpump. Nu ser Swerock fram emot att bidra till Umeås klimatmål.
– Det är viktigt för oss att kunna erbjuda våra kunder ett mer hållbart alternativ. Tillsammans med vår lokalt producerade ECO-Betong kan vi minska koldioxidutsläppen rejält, säger David Sehlstedt, avdelningschef på Swerock.
Hybridpumpen körs ut till arbetsplatsen där den kopplas in med hjälp av ett 63A-125A-uttag för att drivas helt och hållet på el. Den hybrida betongbilen fungerar på ett liknande sätt och går på el när betongen lossas genom ett batteri som laddas under körning alternativt med en laddbox på nätterna. Detta gör att koldioxidutsläppen minskar kraftigt och att arbetsplatsen sänker sin klimatpåverkan genom hela arbetsprocessen.
– Förutom att de nya fordonen minskar koldioxidutsläppen skapar de också en betydligt tystare arbetsmiljö, inte bara för maskinisten utan även för alla som befinner sig på byggarbetsplatsen. Med noll utsläpp av avgaser lämpar sig fordonen dessutom väldigt bra för inomhusarbeten, säger David Sehlstedt.
I ECO-Betong ersätts en del av cementen med Merit som är framställt av en biprodukt inom stålindustrin. Genom att använda Merit istället för cement är det möjligt att halvera betongens koldioxidutsläpp.
Kan vi nöja oss med 21 grader hemma – för klimatets skull? HSB Living Lab undersöker hur smart kommunikation kan göra det svala valet till det självklara valet för både plånboken och planeten.
Forskare vid South China University har utvecklat och undersökt en cementlösning, kallad LC³, kalkstens-kalcinerad lera-cement, som kan minska koldioxidutsläpp och energiförbrukning inom cementindustrin.
Den franske arkitekten Laurent Fournier har gjort sig känd för sitt innovativa arbete med naturliga och lokala material som bambu, kalksten och lera. Han har baserat sitt liv och arbete i Kolkata, Indien, där han sedan 1993 utvecklat en arkitekturstil som både hedrar traditionella byggmetoder och möter moderna krav på hållbarhet och komfort.