
Första veckan på jobbet efter två veckors helt underbar semester i norr blev en kämpig vecka. Hann inte mer än äta middag och duscha när jag kom hem i lördags innan jag blev jättesjuk. Folket i norr föreslog “för mycket frisk luft” som orsak och som den klena stadsbo man är (i deras ögon) var det bara att hålla med.
Häromdagen hände något väldigt ovanligt och väldigt uppskattat för mig som yrkeschaufför med tungt fordon och som motvikt till det finns det saker att fundera över så jag kör en hiss och diss:
Veckans diss:
Enbilsåkare i branschen som har satt i system att köra olagligt. Man har sina egna kreativa tolkningar av kör- och vilotiderna samt arbetstidslagen och fuskar återkommande med både raster och dygnsvilor. Detta skapar osund konkurrens, säkerhetsrisker och en stor frustration bland övriga som kör, utöver att det är olagligt alltså. De som borde reagera verkar titta åt ett annat håll trots att problemet har påpekats åtskilliga gånger.
Veckans hiss:
Jag stod precis utanför en öppen grind till ett bygge på Kvarnholmen och väntade när en farbror kom gående och frågade om det var ok att han gick förbi bakom lastbilen. Det är tyvärr väldigt vanligt att folk går nära vid sidorna av eller bakom lastbilen vilket är väldigt stressande och obehagligt för oss med våra stora döda vinklar.
Till och med gamlingar med rollator skiter i flaggvakter och klämmer sig förbi bakom lastbilen när vi backar! Så jag svarade glatt att det gick jättebra och tackade så mycket för att han frågade. Det här kan kanske låta banalt men det är verkligen värt ett fång rosor för oss som kör tung trafik. Föredömligt!

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.