MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow
En trasig Volvo, en provisorisk Mercedes och en arbetsvecka fylld av verkstadsbesök, stillestånd och ovant höga hytter.

Från bärgad Volvo till ovant hög hytt

Betongbruden

Betongbilschaufför som jobbar på Stellan A Åkeri I Tullinge AB. Jag har kört betong sedan 2014 åt flera olika aktörer både i Stockholm och ute i landet. Mina intressen förutom betong är loppisar, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre. Inläggen och texterna i bloggen är mina personliga åsikter.

Ett tidigt morgonsms om en havererad lastbil vände upp och ner på hela arbetsveckan. Det som började med ofrivilligt stillestånd slutade i verkstadsjakt, provisoriska lösningar och en oväntat brant omställning till en helt ny typ av lastbil – på gott och ont, för både kropp och körvana.

I onsdags morse förra veckan när jag precis hade kravlat ur sängen såg jag att jag hade ett sms från chefen. Där stod det att lastbilen var trasig och hade fått bärgas till en av Volvos verkstäder och att jag kunde vara hemma den dagen.

Skönt med en dag hemma bara sådär men inte under sådana omständigheter förstås. Stillestånd är dyrt redan utan trasiga fordon. Pratar sedan med chefen och får veta att det är ordentligt trasigt och att det nog kommer ta tid att få ordning på även om man just då inte visste så mycket mer.

Jag stannar hemma och gör lite ärenden istället och som det såg ut skulle det inte bli någon mer körning den veckan. På torsdagen planerar jag att åka till Hammarbyfabriken och hälsa på gamla kollegor, men när jag är nästan där ringer chefen och frågar om jag kan köra en annan lastbil till verkstad, den ska få en bromsklocka bytt så att vi kan ha den i stället för Volvon tillsvidare.

En trasig Volvo, en provisorisk Mercedes och en arbetsvecka fylld av verkstadsbesök, stillestånd och ovant höga hytter.

Det är en Mercedes som han har planerat att köpa, men nu fick det snabbas på lite. Självklart vänder jag och så möts vi vid lastbilen. Först ska vi kolla vilken bromsklocka som är den trasiga, den läcker luft så chefen ställer sig vid bakaxlarna och lyssnar för att lokalisera vilken det är. Ingen av oss är beredda så man hoppar högt när luften från bromssystemet orsakar ett tjut värdigt en trumpet! Inte så svårt att hitta den trasiga med andra ord.

Jag kör mercan till Tunga delar i Högdalen och hämtar ut en ny bromsklocka och därefter till vår meck i Jordbro som byter den utanför verkstaden. Medan han meckar kollar jag närmare på däcken och ser att de inte är i jättebra skick, det finns någon skada här och där. Meddelade chefen så att han har koll. Åker hemåt efter ett par timmar.

Vi hade räknat med att köra på fredagen men fick stådag så då fixades det mer grejer på bilen och vi åkte till Volvo och hämtade grejer från den lastbilen som vi behövde i mercan. Vi passade på att käka lunch innan vi for tillbaks och tog helg.

Den här veckan har jag kört tre dagar. Jäklar vad ovant det är att köra en lastbil med hög hytt när man är van vid de låga sedan typ 18 år tillbaka! Den högre positionen gör att man upplever lastbilen som mycket bredare (fast den inte är det) så det har tagit några timmar innan jag slutade “hålla i mig i mittlinjen”.

Det är dock bara en vanesak och kommer att gå över helt på sikt. En väldigt trevlig lastbil är det i alla fall, den enda nackdelen för min del är att höjden gör att jag får mer ont eftersom allt jag gör över brösthöjd med armarna triggar min whiplash. Bara hoppas att Volvon är tillbaks snart så blir det bättre. Denna veckas fredag har jag ledigt och ska gå på julbord på STFG, skolan som jag får praktikanter från, trevligt!

Läs mer