Förra veckan inträffade en allvarlig olycka där en betongbil körde på en TMA-bil och fortsatte sedan nedför en slänt ut i terrängen där det tog stopp. Där blev bilen stående med rejäl slagsida lutad mot lite träd och buskar. Jag har sett platsen och det där var garanterat ingen rolig resa. Föraren och personerna på arbetsplatsen klarade sig mirakulöst nog utan skador förutom chauffören som blev ordentligt chockad samt fick en hjärnskakning.
Det är aldrig kul med olyckor såklart och det känns lite extra om det är en betongbil. Det var nog fler än jag som undrade vad fasen som hade hänt, en TMA är svår att missa och är det något fordon man verkligen inte “ska” köra på så är det dem.
Jag minns knappt något från kraschen, allt jag vet att jag såg TMA-bilen och sen blev det ofokuserat.
Till slut så kom informationen om vilken kollega det var som hade kört av och att alla var ok efter omständigheterna. En annan kollega hade pratat med honom och han var ok men chockad. Han skrev själv en kommentar om händelsen senare på kvällen, det han kunde minnas vill säga:
“Illamåendet kom plötsligt innan sista lasset och resten är historia. Jag vet inte om jag var överhettad när jag körde. Jag minns knappt något från kraschen, allt jag vet att jag såg TMA-bilen och sen blev det ofokuserat, men jag vet att jag försökte väja bort från fordonet men lastbilen reagerade långsamt. Jag vet inte om mina bromsar fungerade innan eller om de slutade fungera efter kraschen, det jag vet är att jag stampade på bromsen utan någon större reaktion.
Jag kommer inte ihåg mycket från kraschen annat än att jag väjde i något ögonblick, när vet jag inte, jag vet att jag bromsade, men när vet jag inte. Jag kommer knappt ihåg när jag åkte ner i branten. Jag kommer bara ihåg lösryckta detaljer såsom en smäll, en bil på min vänstra sida, att jag tittade ner på bromspedalen och hur allt rörde sig i hytten. Jag är mest lättad över att ingen kom till skada”
Såklart en stor lättnad för chauffören som ändå brottas med skuldkänslor och jobbiga tankar.
Min första tanke när jag läste hans redogörelse om hur han kände sig och uppfattade situationen var att han hade fått värmeslag eller något annat tillstånd som påverkar medvetandet. Därav känslan att inget hände/hände långsamt när han försökte rädda situationen.
På akuten konstaterades det “överhettning/värmeslag” och ett par dagar efter olyckan meddelade Polisen att förundersökningen är nedlagd, det finns ingen misstanke om vårdslöshet i trafik utan det hela var helt enkelt en olycka beroende på ett akut sjukdomstillstånd.
Såklart en stor lättnad för chauffören som ändå brottas med skuldkänslor och jobbiga tankar om hur det kunde ha gått om det hade velat sig illa. Han känner dessutom ett obehag inför att sätta sig bakom ratten igen och jag och andra stöttar så gott vi kan för att hjälpa till att bearbeta.
Lastbilschaufför är ett av Sveriges farligaste yrken. Det är stora krafter vi rattar och vi måste ha full koll hela tiden. Dessutom är vår arbetsplats ständigt invaderad av andra trafikanter som inte sällan har noll koll på riskerna med tunga fordon.
Det är därför viktigt att vi får vår dygnsvila, att vi är pigga och fräscha på jobbet och att vi inte jobbar för mycket övertid utan hinner återhämta oss ordentligt. Det är lätt hänt att tänka att vi sitter ju bara och håller i en ratt men det blir väldigt många timmar med fullt fokus och det tar på krafterna. Den här gången gick det tack och lov bra bortsett från den mentala biten hos chauffören men det kunde lika gärna ha slutat med döden. Kör försiktigt!
Master Builders Solutions utökar sitt produktsortiment för betong- och tunnelindustrin till att även omfatta stålfibrer. Samtidigt anställs Per-Anders Johansson, tidigare Bekaert.
Den 1 juli tillträder Ryan Chandley som ny vd för Thomas Concrete Groups dotterbolag i USA. Totalt har företaget 85 betongfabriker i landet och dotterbolaget står för cirka 65 procent av koncernens totala omsättning.
Genom återbruk, klimatsmarta material och digital innovation har Grev Tureplan förvandlats till en förebild i hållbart byggande – och belönats med titeln Årets Bygge 2025.