
Omställningen till hållbart byggande kräver nytänkande. Allt från det sätt vi bygger på till vad vi bygger med behöver utmanas.
Det är ingen tvekan om att arkitekterna har stort intresse för materialval, inklusive men inte begränsat till ytskikten – inne och ute.
– Valet av material är helt avgörande för en arkitekt, och en självklar del av vårt arbete. Men det är ju skillnad på material och material: i vissa fall beslutas materialet av helt andra personer och av helt andra skäl, säger Lea-Vanessa Lohr, hållbarhetsansvarig på Kanozi arkitekter.

Hon pratade nyligen om hållbarhet på Framtidsdagen, arrangerad av Bygg Framtid på Bygget i Stockholm.
Hon menar att det som sitter inne i väggarna ibland kan få mindre utrymme i diskussionen om material än det som syns utåt.
Lea-Vanessa Lohr betonar dock att rollen som rådgivare åt byggherrar eller entreprenörer kräver att de är uppdaterade om olika alternativ, även om material-utvecklingen.
– ”Kunskap är makt” kan låta som en klyscha, men i vår roll som arkitekt är det helt sant. Och det kräver även förståelse för hur olika produkter och material kan samverka för att skapa bra lösningar, säger hon.
Hon upplever att det inte är någon brist på nya idéer, utveckling eller innovation kring material och tekniska lösningar för den byggda miljön.
– Det som tar tid är istället att få acceptans för dessa lösningar i de enskilda projekten. Där går det ofta väldigt långsamt, säger hon.
Det är inte Boverkets byggregler eller några andra formella hinder som skapar den långsamheten. Istället tror Lea-Vanessa Lohr att det rör sig om kulturella och kanske organisatoriska hinder.
– Det är svårt att få en beställare att vara först med en ny lösning. Då hamnar vi i en sits där ingen vågar gå först. Sedan kan även beställarens relation till enskilda leverantörer och vanor bidra till att nya produkter inte testas, säger hon.
– Men jag är heller ingen fastighetsekonom. Jag har mina perspektiv och en beställare eller ekonom kan ha helt andra argument för sina lösningar.
Testa nytt är samtidigt viktigt. Omställningen mot ett mer hållbart byggande brådskar. Nya idéer, nya sätt att jobba och nya produkter är nödvändiga i den förflyttningen.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.