MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Vindkraftsvingar återvinns i ny fasad

Roger Andersson

Roger Andersson

Roger Andersson har varit chefredaktör för Tidskriften Betong mellan 2004-2021. Han har även varit sportjournalist, informationschef, utbildad till undersköterska och lastat väskor på Arlanda. Drömmer om att göra ett samhällsbyggnadsevent i Globen.

En ny parkeringsanläggning planeras i Brunnshög, Lund, med beräknad färdigställning i slutet av 2025. Projektet innefattar återbruk av kasserade vindkraftsvingar från Vattenfalls nedlagda danska vindpark Nørre Økse Sø, vilka ska användas som fasadmaterial.

Vindkraftsvingar består av kompositmaterial som glasfiber och kolfiber, vilket gör dem svåra att återvinna.

-Att ta något som är fullt fungerande, förmodligen ett av de bästa materialen i världen – mer eller mindre oförstörbart – och bara begrava det i marken är ett sådant fruktansvärt slöseri, säger arkitekten Jonas Lloyd som ritat parkeringshuset.

Genom att använda vindkraftsvingar som fasadmaterial minskar behovet av andra byggmaterial med potentiellt höga klimatavtryck, såsom betong eller stål.

-Vi ville skapa det som kallas synlig hållbarhet. Att det ska vara något som verkligen skriker hållbarhet. Människor kommer att gå förbi och säga, ‘titta på det, de har använt vindkraftsvingar i fasaden’, säger Jonas Lloyd.

Parkeringshuset kommer att utrustas med solpaneler på taket för att generera el till laddstationer för elbilar. Batterier kommer att lagra den producerade energin för användning vid behov, vilket bidrar till en effektivare energianvändning.

-Även om våra mål fokuserar på återvinning, tar vi ett cirkulärt angreppssätt och tittar på olika strategier i linje med avfallshierarkin. Även om en produkt har nått slutet av sin livslängd ur vårt perspektiv kan den vara värdefull för någon annan i en ny applikation eller som material för en ny produkt, säger Gustav Frid, miljö- och hållbarhetsspecialist på Vattenfall.

Projektet är ett samarbete mellan flera aktörer, inklusive LKP, Lloyds arkitektkontor, Hifab, Kingo och Vattenfall.

Mer om Niels Bohr
Huset kommer bestå av 6 våningar med totalt ca 265 platser.
Ungefär 40 st av platserna erbjuder laddmöjligheter för eldrivna fordon.
Trapphuset kommer att vara inglasat, vilket tillsammans med vingarnas mönster på fasaden bidrar till ett ljust och öppet parkeringshus.
Utöver vingarna kommer fasaden även bestå av växtväggar, som förutom att bidra till områdets grönska och biologiska mångfald även tillgodogör koldioxid och hjälper dagvattenhanteringen.
Arkitekt: Lloyds arkitektkontor.
Entreprenad: Wästbygg
Beställare: LKP

Läs mer