
Å ena sidan associeras betong med trista, fyrkantiga byggnader och sociala bostäder som förvandlats till urbana slumområden, vilket bidrar till klimatkrisen genom att stå för 4–8 procent av de globala koldioxidutsläppen, skriver Ingels. Å andra sidan är betong oumbärlig i vår infrastruktur, såsom vägar, broar och tunnlar, och utgör grunden för många byggnader.
Bjarke Ingels påminner oss om att betongens historia sträcker sig tillbaka till de gamla romarna, som använde vulkanisk aska från Vesuvius för att skapa mästerverk som Pantheon. På 1800-talet upptäckte en fransk trädgårdsmästare armerad betong genom experiment med stålrör och hönsnät.
Dock ledde denna revolutionära anda till stela dogmer och monotona förorter, där den nyfunna friheten saknade hantverkets kvalitet och omsorg.
Denna innovation banade väg för arkitekter som Le Corbusier, vars “Fem punkter om ny arkitektur” definierade de friheter som armerad betong möjliggjorde. Dock ledde denna revolutionära anda till stela dogmer och monotona förorter, där den nyfunna friheten saknade hantverkets kvalitet och omsorg.
Han delar personliga erfarenheter från sin studietid, där han initialt betraktade betong negativt. En resa genom Tyskland, Schweiz och Frankrike förändrade hans syn när han besökte Rudolf Steiners Goetheanum, Le Corbusiers kapell i Ronchamp och Vitra Campus, där han imponerades av Zaha Hadids brandstation och Tadao Andos konferenspaviljong. Dessa möten visade honom att betong kan vara både uttrycksfullt och dynamiskt.

Brandstationen i tyska Vitra av Zaha Hadid.
Bjarke Ingels betonar att om betong är en stor del av problemet med klimatpåverkan, måste det också vara en central del av lösningen. Han uppmanar till innovation och nytänkande för att utnyttja betongens potential på ett hållbart sätt, vilket kräver både tekniska framsteg och en återgång till hantverkets kvalitet.
Genom att omvärdera betongens roll och möjligheter kan vi skapa en mer hållbar och estetiskt tilltalande byggd miljö.

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.